1 612 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
stål/komposit - rehau
hej,
har ett gammalt funkishus där alla källarfönster måste bytas omgående. har fått ett offertförslag från gob.se som är väldigt lockande - men jag är lite rädd för hur det kommer se ut.
idag sitter vanliga enkla träfönster utan spröjs eller nåt. ser man stor skillnad på finishen?
offerten är ju som synes väldigt lockande:
----------
Vita stål/komposit fönster märke REHAU
4st fasta 700x900mm
1st utåtgående fönsterdörr inkl lås nycklar och handtag(lås och handtag in & utsida)
Totalt U-värde 1,3 10.000:- inkl moms
----------
all subjektiv input välkommen!
/peder
har ett gammalt funkishus där alla källarfönster måste bytas omgående. har fått ett offertförslag från gob.se som är väldigt lockande - men jag är lite rädd för hur det kommer se ut.
idag sitter vanliga enkla träfönster utan spröjs eller nåt. ser man stor skillnad på finishen?
offerten är ju som synes väldigt lockande:
----------
Vita stål/komposit fönster märke REHAU
4st fasta 700x900mm
1st utåtgående fönsterdörr inkl lås nycklar och handtag(lås och handtag in & utsida)
Totalt U-värde 1,3 10.000:- inkl moms
----------
all subjektiv input välkommen!
/peder
Alla vita PVC-fönster, dvs utan folie/dekor ser lite billiga ut på nära håll. Anledningen till att jag tycker så är att man med blotta ögat kan se "repor" från strängpressningen. Om jag inte är helt ute och cyklar så strängpressas PVC-profiler, och det i sin tur ger upphov till ytterst fina, men fullt märkbara repor längs profilens längd.
Talar vi däremot PVC-fönster beklädda med folie/dekor, ofta med struktur, så är dessa fullt jämförbara med vilka träfönster som helst.
U-värde 1,3 är inte mycket att hurra för. För en billig penning kan man få glaskassett med U=0,5-0,7 och U=1,0 för hela konstruktionen. Imma på fönstren är inget att oroa sig för.
Talar vi däremot PVC-fönster beklädda med folie/dekor, ofta med struktur, så är dessa fullt jämförbara med vilka träfönster som helst.
U-värde 1,3 är inte mycket att hurra för. För en billig penning kan man få glaskassett med U=0,5-0,7 och U=1,0 för hela konstruktionen. Imma på fönstren är inget att oroa sig för.
hej isolde,
tack för åsikterna. för 3000 extra totalt kunde jag få u-värde på hela konstruktionen på 1.1. känns litegrann som det inte spelar nån större roll då det i hela källaren ligger ett oisolerat klinkergolv och allt värms upp med en lvp på halvfart, typ.
skulle vara sjysst att få se med egna ögon hur det ser ut. ingen i stockholmsområdet (gärna värmdö) som köpt sådana?
tack!
tack för åsikterna. för 3000 extra totalt kunde jag få u-värde på hela konstruktionen på 1.1. känns litegrann som det inte spelar nån större roll då det i hela källaren ligger ett oisolerat klinkergolv och allt värms upp med en lvp på halvfart, typ.
skulle vara sjysst att få se med egna ögon hur det ser ut. ingen i stockholmsområdet (gärna värmdö) som köpt sådana?
tack!
Klicka här för att svara