Efter att ha haft en säljare ute i mitten av augusti och lämnat en offert håller hantverkarna nu på och byta alla fönster i vårat hus :). Dom ska vara klara idag/kväll eller i morgon förmiddag. Vi valde Mockfjärdfönster.

I vårat fall är det 11 fönster och 4st fönsterdörrar. Ni som funderar på att leja ut hela fönsterbytet och köpet är välkommna att ställa frågor så kan jag dela med mig av erfarenheter som jag har varit med om under resans gång.

Jag kan även meddela om vi får problem med in/ut vändig kondens eftersom vi har valt en fönsterkonstruktion som håller 1,2 i u-värde.

Kostnad?

Hur lång tid har det tagit att utföra arbetet?

Hur lång tid efter att du gjorde beställningen kunde dom utföra det?

-Berit

Kostnaden är nog väldigt inviduell beroende på hur många fönster, hur stora fönster, vilken typ av fönster m.m. Man kan nog säga att om man prutar ner priset så ligger nog de flesta företag som åtar sig "hela paketet" ungefär på samma priser. Det kostade en bit över 100tkr i vårat fall men då har vi en del speciel-lösningar som te x:

låsbara fönsterhandtag överallt, hakkolvs spanjoletter med bak-kantsstift på alla fönster dörrar, helglasade fönsterdörrar, 3-glas fönster med argonfyllning med u-värde på 1,0 på glaset och 1,2 på hela konstruktionen, aluminiumbeklädda utsidor för att det ska bli underhållsfritt, vi valde knappt några fasta fönster (fast karm är billigare) m.m

Tid. I vårat fall så tar arbetet 3 arbetsdagar för 2 man.

Beställningen. Detta var det som har irriterat mig mest. Säljaren har sålt på som tusan för att tjäna pengar antagligen. Hantverkarna hinner inte med vilket gör att allt har blivit rejält framskjutet. Vi skulle ha fått monteringen v.45 och dom monterar nu v.49.

Hej brevik,

Skall byta ut de flesta fönster i vårt nyköpta hus (vakumet har släppt). Har inte hunnit skicka ut offertförfrågningar ännu.
Vad rör det sig om i prutmån, i runda slängar?

// Lennart

Verkar vara svårt att pruta på rena pengar. Men det du kan pruta på tror jag är tillbehör som kan kosta en rejäl slant annars. Te x: Alubeklädd utsida för undethållsfria fönster (10-25tkr beroende på antal fönster), gratis montering (15-20tkr), säkerhetsglas (ca: 15tkr).

De flesta har oftast nån form av erbjudande, te x de kanske bjuder på monteringen eller nåt. Men det ska inte vara några problem att få något mer dyrt med på köpet.

Offerten ska innehålla ett BRA pris på allt och sen säger du att du vill ha montering, alu m.m. på köpet. Det gäller att vara envis och aldrig ge sig :). Det är ganska jobbigt.

seclest skrev:
Hej brevik,

Skall byta ut de flesta fönster i vårt nyköpta hus (vakumet har släppt). Har inte hunnit skicka ut offertförfrågningar ännu.
Vad rör det sig om i prutmån, i runda slängar?

// Lennart
Är det treglasfönster med kondens inuti?
Det hade nämligen vi på vårt bättre begagnade vi köpte i somras.
Hade ute några som räknade på det, bland annat mockfjärd (som vi valde) och det var bara säljaren från mockfjärd som föreslog det mest uppenbara som ohändige jag inte tänkte på.
Han sa "Varför ska ni byta dom här fräscha fönstren det är ju bara kassetten som är kass?"

Så istället för att lägga ut ca 80papp blev det ca 30 som säkert hade kunnat bli lägre hos en lokal glasmästare men då hade jag nog fått mäta själv osv.

Enda klagomålet jag hade på Mockfjärd var att deras levaranstider inte höll. Kassetterna kom ca tre veckor förtidigt så jag fick ha dom stående i garaget och sedan blev monteringen försenad i två veckor så jag var utan garage i fem veckor och det var ingen höjdare.

Vi använde oss av Mockfjärd och nu när fönstren sitter på plats så är jag supernöjd men jag instämmer med deras lev tider. Vi hade fönstren stående hos oss i 4 veckor inna de sattes upp.

jani003 skrev:
Är det treglasfönster med kondens inuti?
Det hade nämligen vi på vårt bättre begagnade vi köpte i somras.
Hade ute några som räknade på det, bland annat mockfjärd (som vi valde) och det var bara säljaren från mockfjärd som föreslog det mest uppenbara som ohändige jag inte tänkte på.
Han sa "Varför ska ni byta dom här fräscha fönstren det är ju bara kassetten som är kass?"

Så istället för att lägga ut ca 80papp blev det ca 30 som säkert hade kunnat bli lägre hos en lokal glasmästare men då hade jag nog fått mäta själv osv.

Enda klagomålet jag hade på Mockfjärd var att deras levaranstider inte höll. Kassetterna kom ca tre veckor förtidigt så jag fick ha dom stående i garaget och sedan blev monteringen försenad i två veckor så jag var utan garage i fem veckor och det var ingen höjdare.

För övrigt så kan jag rapportera att det ännu inte finns ett endaste spår av utvändig eller invändig kondens/isbildning/frost på fönstren. Det har gått 2 dagar sen vi fick dem installerade ;D ;D

Vi har deras nya "SuperVarm" fönster och fönsterdörrar överallt som har ett u-värde på 1,2 för hela konstruktionen, http://www.mockfjardsfonster.se/produkter/nya_fonster_ut_main.asp

Vet du om man kan byta ut bara fönstren med samma karm som innan, eller blir energiförlusterna för stora?

Fö. om du får kondens på utsidan indikerar det att dina fönster är superbra och inte släpper ut värmen-alltså egentligen av godo.

Ville bara tipsa om en lösning som jag gjort, till dom som går i fönsterbytar tankar.

lite bakgrund först.
Jag bor i ett hus bygt 69, det har mycket stora & många fönster, så man kan märkbart känna kallras i vardagsrum & kök framförallt. för att ha bekväm miljö i dessa rum måsta man kompensera med hög inomhustempratur.

Jag tog in några olika oferter på fönsterbyten 26 enheter inklusive 6 balkongdörrar var ungefär samma pris på båda ställena strakst under 200 000:- ink arbete.
då valde jag ändå fasta fönster på undervåningen, men alla fönster var givetvis superenergi glas.

sen snubbla jag över en annan lösning.
hitta en firma som måtbestälde nya ruto till dom karmar jag har idag. man byter ut den innre glasrutan mor en 2 glaskasett. på det viset får man 3-glas.
nackdelan är att man fortfarande har likamånga rutor att tvätta.
jag beställde 27 enheter då domhär också kunde fixa tram en rute till mitt takfönster vilket dom andra inte kunde
matrialet gick på 35 000:- & då ingick varenda liten list & spick som går åt för att utföra arbetet vilket var så lätt så det har jag gjort själv.
desa rutor är också superenergi glas så jag har fått ett intyg så jag kan dra av 30% av kostnaden i deklarationen

(detta var firmans dyra lösning, dom kan också bygga om den befintliga rutan till en 2-glas kasett, men då klarar man inte u-värder 1,2 (fast det är billigare)

Låter kanonspännande att byta inre rutan mot en 2-glaskassett. Även vi har ett hus från 60-talet (1963) med stora fönster. Dessa kalla dagar har vi 16-17 grader i vardagsrum/kök. Är det fler som har erfarenheter av att göra denna smarta fönslerlösning? Tacksam även för tips på företag i Stockholm (Täby) som gör detta?

Manhattan skrev:
Låter kanonspännande att byta inre rutan mot en 2-glaskassett. Även vi har ett hus från 60-talet (1963) med stora fönster. Dessa kalla dagar har vi 16-17 grader i vardagsrum/kök. Är det fler som har erfarenheter av att göra denna smarta fönslerlösning? Tacksam även för tips på företag i Stockholm (Täby) som gör detta?
jag upplever att golven blivit varmare & kallraset upphört.
dom här handla jag av
http://www.mistralfonster.se/

CarMan skrev:
...så jag har fått ett intyg så jag kan dra av 30% av kostnaden i deklarationen
...
Visst måste dina fönster mätas hos SP för att du ska få göra avdraget? Firman kan ju inte garantera U värdet utifrån endast glaskonstruktionen.
Fö ett bra tips, jag ska själv kolla möjligheten att byta ut ena rutan. Men som jag förstår det måste karmen kunna bära den tyngre lasten. Får se hur det slutar...
/Ulle

Misse_o_Mojje skrev:
Visst måste dina fönster mätas hos SP för att du ska få göra avdraget? Firman kan ju inte garantera U värdet utifrån endast glaskonstruktionen.
Fö ett bra tips, jag ska själv kolla möjligheten att byta ut ena rutan. Men som jag förstår det måste karmen kunna bära den tyngre lasten. Får se hur det slutar...
/Ulle
Jag har fått ett paper med mätresultat av SP, men dom har ju inte gjort nån mätning hoss mig.
papret inytgar att man får u-värde 1,2 på hela konstruktionen.

som jag förstod det hela så är det till stor fördel att man har ett större avstnd mellan rutorna, vilket man inte får i en 3-glas ruta.

2-glaskasetten man sätter dit tätas nogrant med silicon, detta görs inte på vanliga 2 eller 3 glas fönster

Jaha!
Jag förstår att med avanerade räkneprogram så kan man beräkna U-värdet teoretiskt, jag trodde att SP endast godkände experimentellt uppmätta värden. Fick ni lämna info om hur fönstena var konstruerade ursprungligen, karmmtrl. o.dyl.?
Jag har oxå fått veta att U värdet ökar "typ" exponentiellt med avståndet mellan rutorna då det undetstiger 10mm.
/Ulle

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.