5 628 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
vars finna krossäkert glas?
En fundering inför framtida stallbygge är vars man hittar krossäkert glas
(heter det nåt annat egentligen?)
Jag begriper ju att det blir dyrare,
men å andra sidan blir det bra mycket ljusare och trevligare
(samt lättare att få bort spindelväv och damm) om man slipper ha galler för fönstren.
(heter det nåt annat egentligen?)
Jag begriper ju att det blir dyrare,
men å andra sidan blir det bra mycket ljusare och trevligare
(samt lättare att få bort spindelväv och damm) om man slipper ha galler för fönstren.
Frågan är om du verkligen vill ha splittersäkert laminatglas? Att det inte splittras betyder ju bara att det går sönder utan att glasbitar sprids. En häst besitter som du vet enorma krafter. Möjligt att du kan använda någon form av härdat "skottsäkert" glas som pallar, men det lär bli riktigt dyrt. Härdat inbrottsskyddat glas klassas:
B 1 30 - 50 yxhugg *c:a 12 - 20mm laminerade glas
B 2 51 - 70 yxhugg c:a 20 - 30mm laminerade glas
B 3 över 70 yxhugg c:a 25 - 35mm laminerade glas
Vi har galler för stallfönstren så jag förstår problemet. Men jag skulle mycket hellre sätta gångjärn på gallren så blir det enkelt att göra rent.
B 1 30 - 50 yxhugg *c:a 12 - 20mm laminerade glas
B 2 51 - 70 yxhugg c:a 20 - 30mm laminerade glas
B 3 över 70 yxhugg c:a 25 - 35mm laminerade glas
Vi har galler för stallfönstren så jag förstår problemet. Men jag skulle mycket hellre sätta gångjärn på gallren så blir det enkelt att göra rent.
Jo dyyyrt lär det bli, men det tål att funderas på.
Jag har hört nåt om 8 mm's lamellglas (pansarglas, säkerhetsglas etc) ska ha användts till stall med gott resultat.
Vid en smäll på ett sånt glas, av en ganska frustrerad, hårdhänt häst som i princip sparkade bakut massor av gånger mot glaset, så sas glaset bli som en bilruta, sprucket men i hel bit s a s.
Fast frågan är om det är värt det egentligen, det tål verkligen att funderas på..
Vi har islänningar, såna är som bekant helst utomhus, dygnet runt.. året om.
Jag har hört nåt om 8 mm's lamellglas (pansarglas, säkerhetsglas etc) ska ha användts till stall med gott resultat.
Vid en smäll på ett sånt glas, av en ganska frustrerad, hårdhänt häst som i princip sparkade bakut massor av gånger mot glaset, så sas glaset bli som en bilruta, sprucket men i hel bit s a s.
Fast frågan är om det är värt det egentligen, det tål verkligen att funderas på..
Vi har islänningar, såna är som bekant helst utomhus, dygnet runt.. året om.
Klicka här för att svara