12 813 läst ·
11 svar
13k läst
11 svar
Vad göra med släta dörrar?
Medlem
· Västra götaland
· 49 inlägg
Alla dörrar inne i mitt hus är släta och bruna 
Det ser väldigt tråkigt ut så jag skall måla dem vita men vill inte ha dem helt släta..
Finns det ngt man kan sätta på dörrarna för att ge dem lite struktur?
Länk-tips mottages gärna
Det ser väldigt tråkigt ut så jag skall måla dem vita men vill inte ha dem helt släta..
Finns det ngt man kan sätta på dörrarna för att ge dem lite struktur?
Länk-tips mottages gärna
Låter spontant som att det lättaste är att köpa andra dörrar.
Efter 1972 ska det vara standard gångjärn vilket gör att det är lätt.
Innerdörr från Byggmax, Coop forum eller annan lågpriskedja kostar ca 700:-.
Ska du måla om och köpa till material till befintliga dörrar så blir det snart ett par hundra per dörr.
Om det nu inte är fina "riktiga" trädörrar. Då kanske valet blir lite svårare...
Efter 1972 ska det vara standard gångjärn vilket gör att det är lätt.
Innerdörr från Byggmax, Coop forum eller annan lågpriskedja kostar ca 700:-.
Ska du måla om och köpa till material till befintliga dörrar så blir det snart ett par hundra per dörr.
Om det nu inte är fina "riktiga" trädörrar. Då kanske valet blir lite svårare...
Ett eller flera dörrfönster kanske ?
http://www.lundbergs.com/dorr/tillbehor___176.aspx
http://www.lundbergs.com/dorr/tillbehor___176.aspx
Medlem
· Västra götaland
· 49 inlägg
Medlem
· Västra götaland
· 49 inlägg
vi gjorde om våra badrumsdörrar med ett sådant runt fönster... målade dom vita, bytte till moderna handtag, samt ett frostat runt fönster... dom vart som nya, moderna dörrar... skitenkelt, skitbilligt och skitsnyggt 
kan högt rekommendera det... fast själv gillar jag inte "allmoge" stilen på dörrar... det var anledningen till att vi gjorde såhär, alla dom billiga dörrarna på bl a byggmaxx är ju alla i typiskt klassisk stil... men har man ett hus med den stilen så passar väl en sådan
smaken är som baken...
kan högt rekommendera det... fast själv gillar jag inte "allmoge" stilen på dörrar... det var anledningen till att vi gjorde såhär, alla dom billiga dörrarna på bl a byggmaxx är ju alla i typiskt klassisk stil... men har man ett hus med den stilen så passar väl en sådan
Jag förmodar att du har dörrar i något ädelt träslag (fanér av), dem tycker jag att du ska glädja dig åt! Det gör iaf jag åt mina! Jag tycker att de är fantastiskt vackra med skiftningarna i fanéret. Släta dörrar är dessutom inga dammsamlare som dörrar med speglar (vare sig det är äkta eller falska).
Har för mig att lundbergs fönster är anpassade för 40mm dörrar, gjorde om ett par dörrar till en lägenhet som just hade smalare dörrar än 40mm. Min lösning var att hyvla ner dem på en planhyvel, blir perfekt!trojlee skrev:
Till ämnet, Limhamnsdörren här i malmö vet jag limmar på en skiva i tunn MDF som är fräst i nåt mönster (Finns fler att välja bland) Dörren får ett annorlunda utseende och ser genast mycket trevligare ut
Pappa piffade till syrrans släta dörrar med att göra speglar. Han hittade smala allmogelister som han gjorde 3 speglar av på varje dörr och målade sen vita. Kanonfina! Med nya trycken oxå blir det stoor skillnad!
Dzollero skrev:Har för mig att lundbergs fönster är anpassade för 40mm dörrar, gjorde om ett par dörrar till en lägenhet som just hade smalare dörrar än 40mm. Min lösning var att hyvla ner dem på en planhyvel, blir perfekt!
Perfekt...då ska jag köpa ändå
..när det går att hyvla ner. Är glasskivan nersänkt på ena sidan eller bägge?..tänkte om man
bara behöver hyvla ena sidan eller om man måste göra en ny nedsänkning för glaset om du förstår?!..
mvh
/
M
trojlee skrev:Glaset sitter på ena sidan, du får ju kapa av de två små träpluggarna åxå för att de inte skall vara för långaDzollero skrev:Har för mig att lundbergs fönster är anpassade för 40mm dörrar, gjorde om ett par dörrar till en lägenhet som just hade smalare dörrar än 40mm. Min lösning var att hyvla ner dem på en planhyvel, blir perfekt!
Perfekt...då ska jag köpa ändå
..när det går att hyvla ner. Är glasskivan nersänkt på ena sidan eller bägge?..tänkte om man
bara behöver hyvla ena sidan eller om man måste göra en ny nedsänkning för glaset om du förstår?!..
mvh
/
M![]()
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden