57 056 läst ·
29 svar
57k läst
29 svar
Kletigt fönsterkitt!
Konstigt... Jag körde med Bostiks sprutkitt förra året, och hade inga som helst problem.
Jag tryckte ut en "lagom" sträng i "hörnet" mellan rutan och ramen. Vad "lagom" var fick jag naturligtvis prova mig lite fram till. Med en kittkniv (ser ut som en mattkniv, fast utan egg, och nästan 45 graders vinkel) drog jag sedan av överflödet/gjorde kittfogen slät. Eventuellt överflöd lägger man åt sidan. Det blir inte så värst mycket svinn.
Slutligen tog jag diskmedel på pekfingret och slätade ut fogen.
Inget klet alls...
Jag frågade ett par butiksgubbar, och de flesta såg ingen fördel med det gamla linoljekittet mot nyare kitt, så för mig var valet enkelt.
Men, men... Det var för mig, det.
Jag tryckte ut en "lagom" sträng i "hörnet" mellan rutan och ramen. Vad "lagom" var fick jag naturligtvis prova mig lite fram till. Med en kittkniv (ser ut som en mattkniv, fast utan egg, och nästan 45 graders vinkel) drog jag sedan av överflödet/gjorde kittfogen slät. Eventuellt överflöd lägger man åt sidan. Det blir inte så värst mycket svinn.
Slutligen tog jag diskmedel på pekfingret och slätade ut fogen.
Inget klet alls...
Jag frågade ett par butiksgubbar, och de flesta såg ingen fördel med det gamla linoljekittet mot nyare kitt, så för mig var valet enkelt.
Men, men... Det var för mig, det.
Produkter som diskuteras: "kittkniv"
Kittskrapa Speedheater
För glas och kittfalsar
162 kr inkl moms
Läs mer
Köpte först Fönsterkitt 684 från Dana Lim på patron och detta var kanon att jobba med, inte kladdigt alls. Provade sedan med Byggmax Fönsterkit på patron och fy f...n vad det var kletigt och kladdade. Så jag tycker märket har stor betydelse.Sommartorparn skrev:Tror inte märket har någon betydelse, eller finns det andra åsikter om det?
Linoljekitt kör jag, men nackdelen är att fåglarna tycker om det. Finns även andra typer av oljekitt som inte verkar vara lika smakliga. Sedan hänger kittets kletighet lite ihop med hur färskt det är, dvs. hur länge det har stått i butik, och det kan man inte rå över.
Kolla så att burken med linoljekitt är mjuk, jag har faktiskt enbart bra erfarenhet av just Byggmax's kitt men då är det kittet på burk! Kolla bara så att det är riktigt linoljekitt och inte nån gegga som inte går att knåda i handen, kittet på patroner brukar inte gå att knåda, i alla fall inte om man vill få rent händerna sen *S*
Tremco har ett kitt i burk som glasmästarna använder, det är med riktigt riktigt bra att jobba med.
/Kent
Tremco har ett kitt i burk som glasmästarna använder, det är med riktigt riktigt bra att jobba med.
/Kent
har det inte också med att göra hur länge produkten stått i butik? Ju kortare tid kvar till bäst före datum desto hårdare kitt o tvärtom, inbillar jag mig. (Rätt eller fel?)
Det går ett program på kunskapskanalen om fönsterrenovering (har sett det förut och igår gick det igen) . Där ser man att hantverkaren använder sig av kitt på burk, och hur han knådar det i handen innan han lägger på. Det han sedan skrapar av går tillbaka i burken, alltså inget svinn. Har för mig att hantverkarna blandar i krita för att få den rätta konsistensen.
Jag förstår att färghandlarna rekommenderar kitt på tub. Blir ju mycket mera svinn, så får dom sälja många fler tuber. Hur många slänger inte sina tuber innan dom är helt slut? Kittrester i en burk kan man alltid knåda upp o använda även om det är gammalt.
Jag förstår att färghandlarna rekommenderar kitt på tub. Blir ju mycket mera svinn, så får dom sälja många fler tuber. Hur många slänger inte sina tuber innan dom är helt slut? Kittrester i en burk kan man alltid knåda upp o använda även om det är gammalt.
Jag la precis en sträng kittfog på ett renoverat fönster som jag tillverkat nytt karmbottenstycke till.
Jag kör med alcro (beckers?) kitt på tub och det funkar bra.
Jag penslar på lite linolja på kittkniven och drar av, det blir kanon, men man kan inte stanna innan man kommit
till kanten.
Blir det små märken så tar man lite linolja på fingret och drar över fogen tills man är nöjd.
Det blir kanon.
Jag kör med alcro (beckers?) kitt på tub och det funkar bra.
Jag penslar på lite linolja på kittkniven och drar av, det blir kanon, men man kan inte stanna innan man kommit
till kanten.
Blir det små märken så tar man lite linolja på fingret och drar över fogen tills man är nöjd.
Det blir kanon.
Själv köper jag hellre nya fönster än fipplar med detta kletande, men nyligen så blåste ett fönster upp (med fönsterkrash som följd) på sommarstugan och då var det lämpligt att få detta fixat istället för att byta hela
fönsterpartiet.
Jag åkte till närmaste glasmästare och fick följande tips jag kan förmedla:
1. Köp inte traditionellt kitt hos färgaffären/bygghandeln. Köp hos glasmästaren, han har varor av bättre kvalitet (mindre kladdigt).
2. Kitt på patron, plastiskt sådant, är modernare och bättre än traditionella kitt men är oftast svårare för amatören att jobba med. Även denna variant köpes bäst hos valfri glasmästare.
Riktigheten i ovanstående uppgifter får du själv avgöra.
Glasmästarn började så fixa mitt fönster. Med en hand på telefonluren, pratandes i telefon, kapade han på frihand upp glasrutan. När det var dags för sprutan fick ha dock lägga på luren och använda båda händerna.... Han var extremt noggran med att kapa munstycket så att exakt rätt fogbredd uppnåddes direkt. Iprincip använde han inte kittkniven alls, endast på något ställe. Det hela var klart på 5-6 minuter.
Visst är det en fröjd att se folk som kan "in action"?
fönsterpartiet.
Jag åkte till närmaste glasmästare och fick följande tips jag kan förmedla:
1. Köp inte traditionellt kitt hos färgaffären/bygghandeln. Köp hos glasmästaren, han har varor av bättre kvalitet (mindre kladdigt).
2. Kitt på patron, plastiskt sådant, är modernare och bättre än traditionella kitt men är oftast svårare för amatören att jobba med. Även denna variant köpes bäst hos valfri glasmästare.
Riktigheten i ovanstående uppgifter får du själv avgöra.
Glasmästarn började så fixa mitt fönster. Med en hand på telefonluren, pratandes i telefon, kapade han på frihand upp glasrutan. När det var dags för sprutan fick ha dock lägga på luren och använda båda händerna.... Han var extremt noggran med att kapa munstycket så att exakt rätt fogbredd uppnåddes direkt. Iprincip använde han inte kittkniven alls, endast på något ställe. Det hela var klart på 5-6 minuter.
Visst är det en fröjd att se folk som kan "in action"?
MathiasS skrev:Själv köper jag hellre nya fönster än fipplar med detta kletande, men nyligen så blåste ett fönster upp (med fönsterkrash som följd) på sommarstugan och då var det lämpligt att få detta fixat istället för att byta hela
fönsterpartiet.
Jag åkte till närmaste glasmästare och fick följande tips jag kan förmedla:
1. Köp inte traditionellt kitt hos färgaffären/bygghandeln. Köp hos glasmästaren, han har varor av bättre kvalitet (mindre kladdigt).
2. Kitt på patron, plastiskt sådant, är modernare och bättre än traditionella kitt men är oftast svårare för amatören att jobba med. Även denna variant köpes bäst hos valfri glasmästare.
Riktigheten i ovanstående uppgifter får du själv avgöra.
Glasmästarn började så fixa mitt fönster. Med en hand på telefonluren, pratandes i telefon, kapade han på frihand upp glasrutan. När det var dags för sprutan fick ha dock lägga på luren och använda båda händerna.... Han var extremt noggran med att kapa munstycket så att exakt rätt fogbredd uppnåddes direkt. Iprincip använde han inte kittkniven alls, endast på något ställe. Det hela var klart på 5-6 minuter.
Visst är det en fröjd att se folk som kan "in action"?
Håller med till 100%. Riktigt irriterande att se... Just som du säger tog 5 min att dra runt fönstret och kanon direkt... Men jag tror oxå att fönsterkittet dom använder är av hög kvalitét. Ska nog köpa mig en tub sedan när jag ska göra lite hemma.... Tänkte på munstycket som du skriver kan man kapa rätt använda och lägga ifrån sig och använda den igen om 1 mån utan att de torkat eller måste man fixa nytt munstycke eller hur funkar de?
min morbror menade också att han alltid köper fönsterkitt på lösvikt, dvs. en rejäl klimp från en större hink, som hans lokala färghandlare tillhandahåller. Den är mycket bättre att arbeta med än de man köper färdigt på burk. Jag försökte köra pistolversionen (dana lim), men återgick till burk-versionen.
Hyttmyra, kittet torkar så långsamt att du torde kunna skruva bort munstycket, pressa bort det torkade kittet i toppen, skruva tillbaka munstycket och fortsätta kitta. jag gjorde det med en tub som stått öppnad i ett år.
Hyttmyra, kittet torkar så långsamt att du torde kunna skruva bort munstycket, pressa bort det torkade kittet i toppen, skruva tillbaka munstycket och fortsätta kitta. jag gjorde det med en tub som stått öppnad i ett år.
Jag kom på en sak som är negativt med linoljekittet. Om man ska måla med något annat än ren linoljefärg måste det torka ganska länge. På min burk står det 2-4 veckor. Men jag målar med linoljefärg så det går att måla direkt.
Har renoverat 30 av ca 60 rutor på vårt hus sen -33 och använt linolje och plastkitt och alkydoljefärg tidigare. Nu har jag fått en tids och resultatförbättring som heter duga. Kör fönstren med Speedheater,grund med Jotun Visir och sen 2 lager Demidekk Optimal.Efter 4 tim är det dags att kitta. Har kommit på knepet med Tremcos mono 321 och är mycket nöjd(efter vissa hårda ord).
Har fått tag på en fönsterputs (Spectra) som glasmästare använder.Den är alkoholbaserad och ger bra resultat.Nu sitter det nyrenoverade fönstret uppe efter 2-3 dar mot tidigare 7-8 och dessutom är allt klet med icke torr oljefärg ett minne..Snart klar
Har fått tag på en fönsterputs (Spectra) som glasmästare använder.Den är alkoholbaserad och ger bra resultat.Nu sitter det nyrenoverade fönstret uppe efter 2-3 dar mot tidigare 7-8 och dessutom är allt klet med icke torr oljefärg ett minne..Snart klar
Produkter som diskuteras: "Speedheater"
Speedheater Cobra
Ta bort färg, lack eller lim
2 849 kr inkl moms
Läs mer
Skriver ett par rader eftersom jag jobbar med fönsterrestaurering. Mitt favoritkitt heter Silproof och finns på tub. Konsistensen är som kaviar fast ännu kletigare. Finessen vid kittningen är att istället för att pressa ner kittet i falsen som man gör med traditonellt kit så vänder man på kittkniven och lyfter av överflödet istället "lite svårförklarat". Men eftersom jag vet att det håller i 20 år utan sprickor så står jag ut med en smula kladd å svordommar under arbetets gång. Dock måste det grundas inom ett par timmar för att få bra vidhäftning "med väldigt lätt pensel".
Måste säga att jag bara har dåliga erfarenheter av Silpruf. Att behöva måla direkt för att färgen skall fästa på kittet är inte någon höjdare. Det är som ni Janne_o_Anette säger "med väldig lätt pensel". Tacka vet jag Bostiks glasil super, den är det bara att kitta och måla när tid eller lusten faller på. Såg på blocket det var ett företag som hade erbjudande på omkittning nu "vintertid". Någon som har erfarenhet av dom? Känner att jag vill ha ett proffs till att fixa min kittning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden