Fönster & Dörrar
janolena: Varför inte kontakta en snickare på orten som ni kan få referenser från och be honom om offert på fönsterbytet eller komplett byte inkl. fönster. Att välja ett av dom rikstäckande " fönsterbyrarna" så vet du inte vilken snickare som kommer att utföra arbetet, ofta verkar det som det är strulsnickare som lover och lovar när man läster i forumet. Nej! Kontakta en snickare och ta
Johan Gunverth: ...och paraffinolja efteråt så ser de ut som nya. Standardförfarande på segelbåtsmaster.
inger5: Jag sitter och funderar och letar och surfar runt, vad e billigast att ta för fönster om man måste byta alla fönster? Nu är ju fönster bidragen slut vilket jag tycker e löjligt, visar ju att människor är intresserade av att förändra till bättre. Vad för fönster e bäst att ta? Trä? alluminium? eller det där andra som jag just nu tappat bort namnet på.. nån sorts fyllning. men
saturnus: Ja jag misstänkte det, och kittet kan sitta som f-n i dessa spröjs, när det väl sitter där, ibland fäster det inte alls. Men har Du kört över dem med ett vasst stämjärn, så brukar det gå att få av det mesta kittet. Är det dessutom stora glas 70X90 eller större, så är dessa 4mm tjocka, och klarar av lite smårester kitt. Använd växthuskitt igen när du lägger i glasen=
esox71: Tja det är ju som när pengarna för byte olja -> bergvärme tog slut. De skulle räckt i 5 år men räckte inte ens i 1 år. Själv skickade jag in ansökan 2 veckor för sent. 14000:- åt skogen. Surt...
Mattias_Jo1: Det är inte en massiv dörr utan en ny dörr, skulle förmoda med ram. Får väl testa.
MiHjo: Hejsan Jag sprutade mina gamla mässingsförgade 70-tals gångjärn med silverfärg. Rengjorde med målartvätt, sprutade gångjärnen tre gånger. Blev kanonbra. MiHjo
tomaswarg: Har problem med att nuvarande garagedörrshållare öppnas av vinden. Har en typ av hållare som man får att låsa genom att öppna dören 90 grader och lite till så klickar spärren till. För att frigöra spärren öppnar man dörren ytterligare lite till och spärren frigörs. Probelmet är att vinden blåser så att dörren öppnas och spärren frigörs. Dörren kan då åka in i bilsidan.
trojlee: Vart köper man lite mer "designade" foder till ytterdörren.....?...någon som har bild/förslag på fina foder? mvh M
synpunkter: Jag har noterat med intresse att ingen har svarat på denna tråd. Jag tolkar det faktiskt positivt. Fönsterinstallatören ägs av Inwido-koncernen. Dom är stora och har varumärken som Elitfönster (kolla på Inwido.se). De fönster du får är alltså av helt ok kvalitet, typ Elitfönster. Min erfarenhet av dom kommer från Stockholmsområdet. Jag köpte ganska udda fönster (danska
Faidros: Det verkar vara billigt att beställa från Danmark: [citat] http://forum.byggahus.se/foenster-doerrar/80081-rimlig-prisskillnad-pa-velux-takfoenster.html
Norell: Är ytan bakom karmen ojämn och ruffig kan du kanske limma fast en spånskiva med sätt/konstruktionslim, när du sedan spacklar, slipar och målar skivan får du en fin omfattning i hålet.
Besserwissern: Jag tycker det kan sitta på 1,6 eller ev högre. Man ska inte vara så rädd att avvika från det linjära formspråket. Fönster har olika uppgifter: Dagsljus från mer en ett hål tillför rum otroligt mycket även om man inte kan titta ut genom dem. Lycka till!
moddha: hur är kvaliteten på fönstrena? u-värdet verkar ju inte vara det bästa. u-värde så man fick energibidrag vore kalas, inte bara för bidraget utan för att få ett bra rekommenderat isoleringsvärde.
frohike: Är det inte Plastram du menar? Visst det finns 1 tillverkare i sverige som erbjuder Polykarbonat rutor i 2-3 glaskassetter. Med nästan samma U-värde som ett vanligt energiglas. Med eftersom de har patent på att samanfoga plast + glas i en gasfyld variant på samma sätt som vanliga 2-3glas kassetter så betvivlar jag att det finns andra som säljer samma sak. Just med tanke på att dom mer
Annedal: [citat] Jo, jag har kollat igenom såååå många dörrkataloger och de har inte haft den spegeln jag velat ha (vill ju ha samma utseende som på de jag redan har) och har de haft spegeln har materialet varit fel. En del har inte ens haft spegeldörrar med något glas överhuvudtaget.. Men NU ska ni tro, jag sökte igenom nätet igår och hittade faktiskt exakt en sån dörr jag vill ha!!! Så
kivansson: G&B och iam/kronfönster är ej det samma. Två helt skillda bolag. G&B verkar vara ett gammalt bolag och kronfönster relativt nystartat. De har helt olika produkter.
larsk: Tack för era svar! Vi var på ett ställe och frågade först och de sa då att det inte var någon standardbredd och att det inte fanns trösklar med den bredden, tydligen hade de ingen koll. Hittade en tröskel på ett annat ställe som passade perfekt.
Pius: Även vi har Qvesarums Christinehof pardörr + enkeldörr och är synnerligen nöjda så här långt. Hur de funkar på lång sikt är ju svårt att veta. Vi har byggt ett gediget "sekelskifteshus" i lösvirke och valde teak därför att vi inte klarade av att bestämma färg i det läget. Min sambo är byggare med lång erfarenhet och han och många av hans "hantverkarkompisar" är imponerade av
palle75: [citat] Hej! Det går inte att skära i ett härdat glas... Man skär det först och härdar det sen så det måste alltid beställas i rätt mått ifrån glasmästaren.
douglas72: Har sett en del installationer där tröskeln inte ligger ovanpå golven utan infälld. Se bild. Hur fungerar detta, erfareneheter? Vad fogar man mellan tröskel och golv för att inte det skall bli smutsigt och klara rörelser? Hur bred behöver fogen vara? För- / -nackdelar?
it-snubben: Generellt sett så är det inte svårt att vända på en dörr. Det går att ta loss karmen och bara vända på den. Dvs, om du kan leva med att du då inte kan välja hur dörren blir hängd och öppnas (vänster eller höger). Beroende på hur gammal monteringen är så sitter karmen antingen skruvad eller spikad. Är den spikad så gör du bäst i att bara såga av spikarna med ett
Kurtivan: På en loppis i närheten där jag bor säljs spegeldörrar utan karm för en hundring styck
Frebor02: Tackar, jo jag tror vi överger Bauhaus... Har fått offert från Fönsterfabriken (= Allmogefönster) och även kollat deras fönster på k-rauta så det lutar nog åt dessa. Tänkte även slå till på en fönsterdörr! Tack för svaren!
nattugglan11: Hej! Jag kanska skall ta och fixa ett 3:e glas i mina gamla fönster, eftersom jag vill isolera ljudet som kommer utifrån. Idag har jag 2 x 2mm glas. Jag har 2 alternativ, sätta 3:e glaset i mellan de 2 befintliga(då jag kan öppna upp mina fönster) eller sätta glaset på insidan av bostaden. Jag har 2 frågor. 1, Måste det va fönsterkitt? Kan jag ha silicon istället? Det viktiga är att
Bror: http://www.kristianstad.se/templates_custom/Page____2534.aspx Äldre inåtgående fönster är ofta svåra att få bra tätning på, speciellt om de är stora, det kan behövas extra stänngningsvred i övrer- och underkant på bågen som trycker in den mot karmen.