5 980 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Oljade träfönster
Vi vill ha ett trärent utseende på våra fönster och skjutpartier och funderar på oljad furu. Någon som har erfarenhet av det? Vår fönsterleverantör är tveksam till om vi kan få garanti eftersom det krävs ett visst underhåll. Oljning ett par gånger om året om det ska hålla sig snyggt, säger han. Vi är väl inte överdrivet intresserade av underhåll, men att olja fönster någon gång om året låter inte så farligt. Någon som vet om det spelar någon större roll vilket träslag man väljer (bortsett från utseendet)? Ek, lärk eller furu? Kan nämna att vår leverantör jobbar med bra råmaterial och det är kärnfuru som gäller i så fall. Vi bor i inlandet, så belastningen på fönstren är inte extrema. Vi kommer dessutom att ha cirka 80 cm taksprång som skyddar.
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Jag har lärk och bor havsnära. Efter drygt två år är det dags att olja för första gången. Men du vill ju troligen ha ljusare fönsterkarmar och då blir det svårt att hålla färgnyansen. Även oljad fur blir mörkare med tiden. För min egen del var jag ute efter grå ton. Årligt underhåll med olja är väl inte helt optimalt. Troligen blir det mindre jobb och snyggare med målade fönster för din del om du inte vill välja ett material som grånar med tiden.
Jag är inte främmande för ett grånande utseende. Oljan tänker jag mest ska hålla fukten borta, men på sikt lär väl trät gråna oavsett om det är lärk eller furu.
Målade fönster känns som ett tråkigt alternativ. Det blir ett så "dött" intryck. Jag är ute efter träkänslan, och vill gärna se ådringen. Oljat invändigt och målat utvändigt skulle kunna vara en kompromiss, men jag vet ärligt talat inte om det funkar att göra så rent produktionstekniskt. Lasyr är ju ett alternativ, men det är väl i princip samma underhåll som oljat?
Målade fönster känns som ett tråkigt alternativ. Det blir ett så "dött" intryck. Jag är ute efter träkänslan, och vill gärna se ådringen. Oljat invändigt och målat utvändigt skulle kunna vara en kompromiss, men jag vet ärligt talat inte om det funkar att göra så rent produktionstekniskt. Lasyr är ju ett alternativ, men det är väl i princip samma underhåll som oljat?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden