Efter lagt klinker och parkett samt tröskel på detta så var jag tvungen att såga lite mer än 15mm nedtill på en innedörr. Men hoppsan, det gick inte då det visar sig att dörren hade knappt 15mm trä nedtill.
Så den dörren blev förstörd, spelar ingen roll då vi ändå skall byta dem inom en snar framtid.

Men hur är dörrbladen man köper idag? De är ju knappast massiva, men kommer jag mer än 15mm att såga bort? Eller får man ta hälften upptill och hälften nedtill och sen ändra gångjärnen?

Jag hade samma problem, dvs att jag behövde ta ganska mycket. Så jag tog både upp och ner, men det räckte ändå inte. Där nere sågade jag i tomma luften inne i dörren, förutom den tunna kartongbits-stadgan och ytterskiktet på dörren.

Fast den träbit som satt längst ner, och som alltså var av efter sågningen kunde jag peta tillbaka in i det nu öppna hålet Jag antar att det mest är till för stabilisering, det verkar inte som om den har någon annan funktion.

Förstörd är den väl inte, om den inte gått sönder när du sågade.
Såga en ny "regel" som passa nertill i dörren och limma fast.

mjo, när sticksågen gick upp o ned i "det tomma" så sprack det upp lite på olika ställen.

Men hur är det på nya dörrar man köper? Har de mer material nedtill resp över?

gadu^ skrev:
mjo, när sticksågen gick upp o ned i "det tomma" så sprack det upp lite på olika ställen.

Men hur är det på nya dörrar man köper? Har de mer material nedtill resp över?
hmm du kan juh ej såga med en stick såg.
bänksåg måste du ha!!

japp träbien e bara att montrera in igen å limma--som ny!
mvh
snickar estwing

hehe sant, en sticksåg är inte direkt optimal för dörrar.
Man lär så länge man lever...

Funkade ganska bra med cirkelsåg också, kan inte påstå att jag hade några problem med sprickor efter min sågning.

I min första lägenhet ville jag ha en dörr in till köket, i den då tomma karmen. Huset är byggt 1940, de dörrar som fanns i fastighetens dörrförråd passade inte. De var helt enkelt för höga. Det var (är?) en familj i snickeribranschen som var hyresvärdar när jag bodde där (-92) Sonen som varit snickare en bra tid tog tag i saken med en sticksåg.

Ujujuj. Den dörren blev sig inte lik efter det övergreppet. Bortsett från att snittet såg ut som västerhavet en blåsig dag, så ramlade det ur vass med jämna mellanrum.

Ett tydligt exempel på att det går att lära av andras misstag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.