Funderar på att byta några fönster men är lite osäker på måtten. Nuvarande fönster (hål) är 128x128cm. Är det 13x13 jag ska ha då, eller 12x12? Vad jag kunnat läsa mig till så är 13x13-fönstren ett par cm mindre än just 13dm, vilket då borde vara lämpligt för mig. Men 12x12 är då en dm mindre, är det för mycket med 5cm per sida?

Jag hade valt 13x13!

Modul 13x13 är lite olika beroende på tillverkare. Vissa är 1280x1280 och andra kan vara 1285x1285.
Själva poängen är att ditt öppningsmått ska vara just 1300x1300 för att kunna justera fönstret ordentligt.

imported_Anders_S skrev:
Själva poängen är att ditt öppningsmått ska vara just 1300x1300 för att kunna justera fönstret ordentligt.
Jo men nu är mina öppningar 1280x1280, vad väljer jag då?

PVC-fönster kostar inget extra att få i exakt det mått som du vill ha.
Träfönster köper du oftast i karmstorlekar som är som du skriver givna i modulmått. Att avvika från dessa modulmått är förmodligen svindyrt.
Inget roligt alternativ tyvärr.

Jag hade samma problem med att byta ytterdörren.
Det var exakt 100 cm i huset när den gamla karmen togs bort men den lilla haken att det inte var 90 grader i gluggens öppning så det blev till att ta fram motorsågen och gnugga bort någon centimeter på vardera sida.

Lindhult skrev:
PVC-fönster kostar inget extra att få i exakt det mått som du vill ha.
Träfönster köper du oftast i karmstorlekar som är som du skriver givna i modulmått. Att avvika från dessa modulmått är förmodligen svindyrt.
Inget roligt alternativ tyvärr.
Speciellt då det är begagnade fönster jag söker efter. Något annat skulle inte vara lönsamt för oss.
Kan inte 12x12 funka då? Långa karmskruvar, massa isolering och breda foder?

Jag hade trots allt satsat på 13x13. Lite kan du väl gnaga på väggen, om det kniper?

ThomasLindgren skrev:
Jo men nu är mina öppningar 1280x1280, vad väljer jag då?
Svårt att svara på eftersom jag inte vet hur det ser ut hos dig. Kan du ta några millimeter till kan det funka. Kan du inte ta något alls så skulle jag inte välja 13x13 fönster.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.