Precis som frohike skriver så är det inga problem att borra upp en låskista om man vet var man ska borra. Och har du monterat på skyddsplåten som sitter där så är det ju också ett hinder om ej så stort. En "vanlig" tjuv chansar inte och borra där, han vänder sig i 99 fall av 100 till din baksida. Fönster, altandörrar eller andra dåligt skyddade dörrar är betydligt mindre uppseendeväckande. Är man rädd om sina tillhörigheter så lägger man extra krut där. En borrskyddsplåt fyller större funktion på en baksida än framsida.
Som jag skrivit tidigare så har många så dåliga altandörrar att jag öppnar dem fortare än de hunnit öppna framdörren med nyckel. Och de som har lite bättre altandörrar har oftast nyckeln i. Ett vanligt fönster med haspar som har några år på nacken öppnar jag också utan att det hörs. Andra fönster som pivåhängda borrar man upp utan att de som bor i huset störs. I en liten by utanför Lund "roade" sig några för ett par år sedan att öppna fönster på detta vis. De hade vakter som patrullerade och grannar som skulle vara observanta, men till ingen hjälp.
Ingen tjuv kan låsas ute, men man kan försvåra för dem. Många som skriver här borde ta ett varv runt huset och kolla sin tomt. Ett uterum är en perfekt miljö att jobba ostört i. Ofta har man både plank och häckar som skyddar, och då uterummet som dämpar ljudet...