7 679 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
2glas eller 3glas i PVCfönster
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
De som räknar på investeringskostnad och driftskostnad, och vill ha så låg totalkostnad som möjligt (hyresvärdar, kommuner, bostadsrättföreningar och liknande) väljer 2 - glas. Det tredje glaset betalar sig i stort sett aldrig, även om man kan få lite bättre u-värde. Dessutom vill inte hyresvärden ha ilskna samtal från hyresgästerna om kondens på utsidan, vilket blir föjden av alltför lågt u-värde. De som vill kunna sitta vid parmiddagen och säga att "vi har minsann nya treglasfönster i villan" väljer 3 -glas och betalar för det. I form av högre pris, högre vikt, och kondens på utsidan.
Detta är en diskussion i repris. Jag direktimporterade (efter en ordentlig marknadsundersökning med mycket nedslående resultat) 3-glas PVC-fönster med dåtida europamarknads, absolut bästa U-värde, dvs enligt gällande EU-normer ca 0,7 för hela fönstret. Diskussionen finns på detta forum under rubriken PVC-fönster???
Varför det inte marknadsförs PVC-fönster med 3-glas? Främst beror nog detta på att det "svenska fönsterkunnandet" fortfarande är underutvecklat och fyllt av fördomar från "träfönsterförsäljarnas tid", Kort sagt svenska kunder vet inte bättre än att köpa 2-glasfönster med höga U-värden, därför att alltför många säljare fortfarande presenterar (eller lyckas oemotsagda presentera) diverse uppgifter, som inte längre överensstämmer med dagens verklighet i andra länder.
Själv är jag övertygad om att (den ganska obetydliga) merkostnaden för mina nuvarande PVC-treglasfönster kommer att snart ha återbetalat sig, Jag ångrar inte ett ögonblick att jag valde dem.
Varför det inte marknadsförs PVC-fönster med 3-glas? Främst beror nog detta på att det "svenska fönsterkunnandet" fortfarande är underutvecklat och fyllt av fördomar från "träfönsterförsäljarnas tid", Kort sagt svenska kunder vet inte bättre än att köpa 2-glasfönster med höga U-värden, därför att alltför många säljare fortfarande presenterar (eller lyckas oemotsagda presentera) diverse uppgifter, som inte längre överensstämmer med dagens verklighet i andra länder.
Själv är jag övertygad om att (den ganska obetydliga) merkostnaden för mina nuvarande PVC-treglasfönster kommer att snart ha återbetalat sig, Jag ångrar inte ett ögonblick att jag valde dem.
Rw är angivet till 32dB på mina PVC fönster, två glas. Tre glas trä fönster har bättre värde, dock ej så mycket. Nu kan man inte bara titta på Rw värdet, för de kan dämpa olika vid olika frekvenser.
Vill man ha lite bättre två glas så tar man 6-14-4 (istället för 4-16-4) så får man Rw 37dB (bättre än std tre glas). U-värdet blir lite lite sämre, kanske +0,024.
Om man vill ha special glas speciellt för att dämpa ljud. Så har tre-glas-fönstrena en fördel, då de är gjorda för bredare glaskassett. Går att få plats med tjockare glas. Tyvärr kan dock vikten sätta stopp.
Vill man ha lite bättre två glas så tar man 6-14-4 (istället för 4-16-4) så får man Rw 37dB (bättre än std tre glas). U-värdet blir lite lite sämre, kanske +0,024.
Om man vill ha special glas speciellt för att dämpa ljud. Så har tre-glas-fönstrena en fördel, då de är gjorda för bredare glaskassett. Går att få plats med tjockare glas. Tyvärr kan dock vikten sätta stopp.
Klicka här för att svara