Har en kopplad glasdörr där de två halvorna sitter ihop med skruvar som man skruvar i/ur på utsidan. I den inre halvan sitter metallhylsor med gängor som möter skruven som går genom den yttre halvan. Nu ska jag montera brytskydd och måste därför se till att man skruvar ihop halvorna inifrån i stället. Att få loss metallbeslagen utan att något går sönder verkar svårt, och dessutom är de ganska utslitna.

Är det någon som vet var man kan få tag på nya beslag för sammankoppling av kopplade glasdörrar, dvs gängad hylsa att fästa i ena halvan samt tillhörande skruv?

Byt spanjolett istället...

verktygsgurun skrev:
Skulle det hjälpa ?? Tror inte det....
det här är kanske vad som behövs.
[länk]
Varför inte det?? Klart det skulle hjälpa, istället för ett brytskydd som ofta hjälper dåligt så kan man sätta en spanjoflex, vilket ger en avsevärd uppgradering av låsningen på dörren..

Till skilnnad från från alla utvändiga profiler så är en säkerhetsspanjolett godkänd och bra!

Det är inte så krångligt att fixa själv då man kan måttbeställa den, och priset är ungefär detsamma som en utvändig profil.

Så Verktygsgurun... det hjälper och mycket bättre!

/Jan

Jag läste att han sökte efter nya koppelbeslag så TS kunde skruva ihop dörrhalvorna.
Givetvis blir det bättre låssäkerhet med en ny spanjolett istället för ett brytskydd.
Men det jag menade är att det inte hade hjälpt med en ny spanjolett för att skruva ihop dörrhalvorna.....

verktygsgurun skrev:
Skulle det hjälpa ?? Tror inte det....
det här är kanske vad som behövs.
[länk]
Tack!

Säkerhetsspanjolett är inte möjligt till rimlig kostnad pga udda konstruktion av dörren. Det är ett one-offbygge 60-talet.

Sitter det en spanjolett där idag av märket FIX så passar en spanjoflex utan problem. Sitter ingen spanjolett så kan jag hålla med om att det kan bli dyrt

Säkerhetsspanjolett kostar lika som ett brytskydd, C-profil eller Securstrip. Allt under förutsättning som Frohike skriver att det är fix. Är du normalhändig så fixar du det med stämjärn, hammare och en 25 mm träborr.

Den typ av koppelskruvar som du efterlyser finns på de flesta byggvaruhus. Brytskydd benämns ofta som brythjälp, man får så bra tag med kofoten i dem.

Det sitter inte spanjolett nu. Hur kan man få bra tag med kofoten i ett brytskydd? Om man ser på konstruktionen ser det avsevärt svårare ut än utan. Jag tänkte installera ett av typen C-profil. För att om möjligt förbättra skyddet lite hade jag tänkta fräsa ur en försäkning på ett par mm samt fästa profilen på dörren med genomgående vagnskruvar och mutter på baksidan i stället för de medföljande utanpåliggande skruvarna.

Dessutom är dörren larmad med magnetkontakt på yttre halvan så om någon börjar bryta på den går förhoppningsvis larmet innan dörren är helt öppen.

Alternativet är förstås att inte göra något alls och hoppas på att tjuven skräms iväg av larmet innan han hunnit förstöra något.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.