Vi gjorde en liten miss. Vi gjorde om vårt badrum, men glömde totalt bort att vi evetuellt skulle ha kollat över badrumsdörren innan vi fick dit våtrumstapet och matta. Först hade vi bara tänkt måla den osv men sen började jag tänka efter att den har ju faktiskt varit lite krånglig att stänga och låsa, vilket känns sådär då man har ett helt nytt fint badrum, men en halvtaskig entré till detta.

Jag började söka på nätet och blev så glad då jag såg att det fanns mellangångjärn som man kunde sätta på nya dörrar för att de skulle passa gammal upphängning. Men efter ännu lite mer läsande så inser jag att våran dörr har överfalsade dörrblad vilket verkar betyda att då kan vi inte byta dörr utan att byta hela karmen. http://www.gkdoor.se/scripts/gammal_standard.asp

Och byta hela karmen kan vi ju inte göra eftersom vi nyss fått våtrumstapet ditsatt. Är det någon som har en lösning på vårt problem? Finns det något sätt vi kan byta dörr till badrummet i alla fall även fast det är en överfalsad dörr utan att behöva byta karm?

Vår överfalsade dörr är bytt sedan tidigare mot en utan fals. Det har ju ingen direkt praktisk betydelse om den är falsad eller inte. En viss estetisk betydelse möjligtvis då man får en extra "kant" i karmen på den sidan där den tidigare dörren var falsad.

Okej, men där jag har läst är det ju ungefär som att det går inte ens att byta dörr om man har överfalsade. Men om det är speciellt med den gammla standarden då eller... Har ni gammal standrad på era dörra?

Ja, vi har gammal standard. Vi köpte spegeldörrar i obehandlad massiv furu i rätt mått på bredden (fanns inte med rätt "höjdmått" också) och sedan kapade vi dörren några centimeter i överkant så att den skulle passa på höjden också. Sedan skruvade vi de gamla gångjärnen rakt i nya dörren. Ser inte alls konstigt ut. Annars finns det speciella "överförare" mellan gamla typen av gångjärn och nya typen men de kostar typ en hundring per dörr så vi tyckte att det var onödigt.

Just det, dessa överförare är vad du kallar mellangångjärn. Vi tycker som sagt att de var överflödiga.

matildan skrev:
lite krånglig att stänga och låsa
Varför inte justera dörren och låset?
Det blir enklare, billigare och snyggare.

Snickar-Urban skrev:
Varför inte justera dörren och låset?
Det blir enklare, billigare och snyggare.
Hur tänkte du att det blir snyggare? :rolleyes:

Rebeckaf skrev:
Ja, vi har gammal standard. Vi köpte spegeldörrar i obehandlad massiv furu i rätt mått på bredden (fanns inte med rätt "höjdmått" också) och sedan kapade vi dörren några centimeter i överkant så att den skulle passa på höjden också. Sedan skruvade vi de gamla gångjärnen rakt i nya dörren. Ser inte alls konstigt ut. Annars finns det speciella "överförare" mellan gamla typen av gångjärn och nya typen men de kostar typ en hundring per dörr så vi tyckte att det var onödigt.
Okej ja får kika då. Grejen är att måttet på våran dörr är ca.62cm. vilket känns väldigt smalt. Vet inte om sådana tillverkas...

matildan skrev:
Hur tänkte du att det blir snyggare? :rolleyes:
Det är risk för att dörrbladets tjocklek inte stämmer med falsdjupet och byter man dörr ändå ser det inget vidare ut.

Vårt dörrblads tjocklek stämmer inte med falsdjupet. Men vad gör det... Det är helt klart bättre än innan i alla fall. Mend et beror såklart på hur innan ser ut också.

Finns 62 cm. breda innerdörrar att köpa nu överhuvudtaget?

Är falsdjupet 62 cm?

Snickar-Urban skrev:
Är falsdjupet 62 cm?
Alltså jag vet inte vad det heter, men bredden på hela dörren är 62 cm. och jag funderde på det tillverkas längre då de dörrar jag sett är 70, 80 eller 90 cm breda

matildan skrev:
Alltså jag vet inte vad det heter, men bredden på hela dörren är 62 cm. och jag funderde på det tillverkas längre då de dörrar jag sett är 70, 80 eller 90 cm breda
Det är skillnad på dörrbladsmått och dörrmått (karmått)
En 70 dörr skulle säkert kunna ha ett dörrbladsmått på 62cm. Man pratar alltid inklusive karm när man mäter dörrar och fönster.
När man skall byta enbart dörrbladen i sitt hus har swedoor en guide på deras hemsida hur man mäter och om det går.

verktygsgurun skrev:
Det är skillnad på dörrbladsmått och dörrmått (karmått)
En 70 dörr skulle säkert kunna ha ett dörrbladsmått på 62cm. Man pratar alltid inklusive karm när man mäter dörrar och fönster.
När man skall byta enbart dörrbladen i sitt hus har swedoor en guide på deras hemsida hur man mäter och om det går.
Okej tack då ska jag kolla där. Men visst har dom rätt dyra dörrar där...?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.