7 679 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
2glas eller 3glas i PVCfönster
Sida 1 av 2
Någon som kan förklara varför det nästan alltid bara är 2glas i pvcfönster? Känns som att det är 15 år efter. 3 eller 4 glas borde väl vara det som man vill ha eller?
Är helt novis på fönster men har fastnat för att jag vill ha pvc. Min fru vill inte pga att det bara är 2glas. Hjälp.
Är helt novis på fönster men har fastnat för att jag vill ha pvc. Min fru vill inte pga att det bara är 2glas. Hjälp.
Jo iofs, men när man kollar offerter på tex kronfönster är det 2glas som gäller om det inte är för " passivhus " . Kollar man dxgroup.se likaså. Alltså... Ärdet ett trick för att få ner priset och få folk att tro att det är svinbilligt?
"Gamla" sortens tvåglas var ju med luft mellan, kanske till och med ett kopplat fönster. De nya är byggda som en kassett med en ädelgas mellan och har minst lika bra isolering som klassiska treglas. Treglas byggda enligt nya metoder är förstås ännu bättre, men för många är de nya tvåglasen bra nog.
I slutänden är det väl ändå bara uvärdet som är relavant och man kan nog inte räkna hem besparingen alltid om man kan få ett 2-glas med 1.1 eller ett 4glas med 0.9 tex I det stora hela så blir det marginellt iaf..
Varför ha så många glas?
Är det inte mer intressant med hur mycket de isolerar?
Detta med det goda med tre glas är väl från den tiden då varken energiglas eller gas (argon) fanns.
Det man främst vill ha idag är energiglas.
Att PVC fönster främst säljs med två glas, tror jag, beror på att bågen är utformad för 24 mm kassetter. Detta beror, tror jag, på att PVC är stort i tyskland och där kör de med 24 mm kassetter. Det finns några som erbjuder 36 mm kassetter i PVC fönster. Då är det bågar där ena delen kan bytas ut mot en annan profil så den tjockare kassetten passar.
Anledningen till att vi i sverige och i våra träfönster kör med 36 mm kassett, tror jag, är från den tiden då man körde med 3 glas isolerglaskassetter. När energiglas kom så var det lättast att bara byta glas, utan att konstruera om bågen. Så då fortsatte man med 36 mm.
Vill man ha en bra ljudruta i träfönster (som normalt säljs med tre glas) så kan man bli erbjuden en två glas kassett.
PS. Läste dock häromdagen om en anledning till 3 glas framför 2 glas. Detta skulle tydligen vara lite bättre i klimat med kyla och blåst (typ sverige). Trots samma tekniska prestanda på glasen. Hur stor skillnaden är stog det inget om och jag vet inte om detta kan märkas i praktiken.
//Michael
Är det inte mer intressant med hur mycket de isolerar?
Detta med det goda med tre glas är väl från den tiden då varken energiglas eller gas (argon) fanns.
Det man främst vill ha idag är energiglas.
Att PVC fönster främst säljs med två glas, tror jag, beror på att bågen är utformad för 24 mm kassetter. Detta beror, tror jag, på att PVC är stort i tyskland och där kör de med 24 mm kassetter. Det finns några som erbjuder 36 mm kassetter i PVC fönster. Då är det bågar där ena delen kan bytas ut mot en annan profil så den tjockare kassetten passar.
Anledningen till att vi i sverige och i våra träfönster kör med 36 mm kassett, tror jag, är från den tiden då man körde med 3 glas isolerglaskassetter. När energiglas kom så var det lättast att bara byta glas, utan att konstruera om bågen. Så då fortsatte man med 36 mm.
Vill man ha en bra ljudruta i träfönster (som normalt säljs med tre glas) så kan man bli erbjuden en två glas kassett.
PS. Läste dock häromdagen om en anledning till 3 glas framför 2 glas. Detta skulle tydligen vara lite bättre i klimat med kyla och blåst (typ sverige). Trots samma tekniska prestanda på glasen. Hur stor skillnaden är stog det inget om och jag vet inte om detta kan märkas i praktiken.
//Michael
Jo, det borde nog kunna märkas i praktiken när det gäller imma. Med ett tvåglasfönster är det varmt inne i rummet, kallt utanför - och de två glasen plus kammaren där emellan ska "ta upp" den stora temperaturskillnaden. I treglas finns det en utrymme till, så det inre kan vara "ljummet" och det yttre "svalt".
Jag menar alltså inte imma mellan glasen, det hände tydligen tidigare när glasen blev gamla och limmet mellan list och glas släppt. Utan när det är omkring 0 grader ute. Då blir det alltid imma på enkelglas, mycket mindre på 2-glas och (tror jag) inte alls på 3-glas. På utsidan alltså, inte mellan fönstren.
På utsidan kan man få kondens, om det är bra isoleringsförmåga i glaset. Alltså ju bättre glaskassett desto mera kondens (imma). På äldre 1+1 så brukar det aldrig bli. På fönster med ca 1,2 i U-värde, de brukar ha glas med U-värde på ca 1,0. Så blir det ibland kondens. Jag har redan haft det denna höst (har glas u 1,1). Detta beror förutom på vädret ute (temp och fuktighet) även på hur det är runt omkring fönstret, t.ex. utstickande tak eller träd i närheten.
Vad du avser när du skrev att det alltid blir på enkel glas förstår jag inte. Det blir aldrig på enkel glas, ja alltså om vi menar äldre typ av fönster. Enkel glas kan ju även användas i moderna kopplade fönster tillsammans med isolerkasett.
Anledningen till kondens/imma på utsidan är att under kväll/natt så kyls fönstret ner och om det är god värme isolering i det så blir yttre glas skivan kall. Då kommer den fuktiga uteluften att kondenseras, d.v.s. bli till vatten på rutan. Äldre (glas med dålig isolering) värms av inne värmen och blir inte så kalla.
Kondensen är alltså ett gott tecken.
Vad du avser när du skrev att det alltid blir på enkel glas förstår jag inte. Det blir aldrig på enkel glas, ja alltså om vi menar äldre typ av fönster. Enkel glas kan ju även användas i moderna kopplade fönster tillsammans med isolerkasett.
Anledningen till kondens/imma på utsidan är att under kväll/natt så kyls fönstret ner och om det är god värme isolering i det så blir yttre glas skivan kall. Då kommer den fuktiga uteluften att kondenseras, d.v.s. bli till vatten på rutan. Äldre (glas med dålig isolering) värms av inne värmen och blir inte så kalla.
Kondensen är alltså ett gott tecken.
Fönsterna isolerar tillräckligt bra med tvåglas. Det blir hel enkelt inte så pass mycket bättre med en tredje ruta att det lönar sig.CHEMAS skrev:
Men många tillverkare erbjuder tre-glas för den som ändå vill.
Det där var ett hitte-på-argument från Hata-platsfönster-klubben. Om man har känt på plastfönster i verkligheten så vet man att de är stadigare än träfönster. De två främsta säljargumenten är ju att de är bättre och billigare. De tredje är kanske att man kan få dem i exakt vilka mått man vill. Det fjärde att de är så enkla att montera...Bror skrev:
Glaset i sig isolerar som sagt knappt något alls. Vitsen med att ha tre glas är att man får tunnare luftspalt mellan rutorna. Det är bättre att ha flera tunna luftspalter än en bred. (Det finns nån formel för det där, men den minns jag inte.)
Detta hade gällt fullt ut om det varit vanlig luft mellan glasen. Men eftersom det nu är nån annan gas (argon?) så stämmer detta inte riktigt. Som Acropora skriver, så är det den här gasen som skapar isoleringen.
Detta hade gällt fullt ut om det varit vanlig luft mellan glasen. Men eftersom det nu är nån annan gas (argon?) så stämmer detta inte riktigt. Som Acropora skriver, så är det den här gasen som skapar isoleringen.
Plus att energibeläggningen gör att det isolerar.
Ta t.ex. en tvåglasare 4mm glas - 16 mm Argon - 4 mm glas
Den har U 2,6
Om vi lägger till en lågenergi beläggning på inner rutan, så blir U 1,1.
Den där LE/energibeläggningen (eller vad den nu heter) har egenheten att sol ljus kan gå igenom, men inte värmestrålning. Tror det är ett tunnt skikt metall(oxid).
Ta t.ex. en tvåglasare 4mm glas - 16 mm Argon - 4 mm glas
Den har U 2,6
Om vi lägger till en lågenergi beläggning på inner rutan, så blir U 1,1.
Den där LE/energibeläggningen (eller vad den nu heter) har egenheten att sol ljus kan gå igenom, men inte värmestrålning. Tror det är ett tunnt skikt metall(oxid).
En tunnare spalt är inte alls bättre i ett isolerglas, inte ens ett treglasfönster. Tror det optimala mellanrummet är 15-16 mm, bredare så blir u-värdet sämre igen.
Varför man idag mest gör tvåglasfönster istället är helt enkelt att man kan göra tillräckligt bra fönster i en dubbelruta med hjälp av gas och energiglas istället för tre vanliga glas och ingen gas. Mer ekonomisk och lättare konstruktion.
Visst, det går ju tom att göra trippelrutor med dubbla energiglas och kryptongas och få ett u-värde på ner till 0,6 men då börjar du få problem med frost på UTSIDAN av fönstrena!
Varför man idag mest gör tvåglasfönster istället är helt enkelt att man kan göra tillräckligt bra fönster i en dubbelruta med hjälp av gas och energiglas istället för tre vanliga glas och ingen gas. Mer ekonomisk och lättare konstruktion.
Visst, det går ju tom att göra trippelrutor med dubbla energiglas och kryptongas och få ett u-värde på ner till 0,6 men då börjar du få problem med frost på UTSIDAN av fönstrena!