Byggahus.se

Kartros Adjufix: Dyr bits

1. pa.albinsson
    Medlem · Östergötland · 192 inlägg

pa.albinsson

Medlem
    Jag ska sätta in ett gäng fönster och dörrar och funderade om man skulle ta och testa adjufix istället för vanliga karmskruv denna gång. Jag frågade på bygghandeln och de sa att priset låg ungefär på 500:- för 100 hylsor. Men sen sa han att själva bitsen för att skruva in dessa hylsor kostade 500:-. Det är ju mystiskt dyrt -- stämmer detta? Är det nån superspecialbits eller kan man använda nån standardvariant?

2. Stefan Bengtsson
    Medlem · Västra Götaland · 1 568 inlägg

Stefan Bengtsson

Medlem
    För att skruva in hylsan i karmen behöver du en 8 mm "insex". För att justera hylsan vid montaget behöver du en 10 mm. Låt fönstertillverkaren montera hylsan i karmen redan på fabrik, så sparar du in 8-millimetaren. Skulle tro att det blir prisvärt jämfört med att köpa dom för 500 för 100 och krångla med iskruvandet själv.

3. R
    Medlem · Västra götalands län · 2 inlägg

roberth-andersson

Medlem
    • Västra götalands län
    • Medlem maj 2009
    • 2 inlägg
    Hej,

Jag satte in 4st fönster och en balkongdörr i somras. Det var första gången jag gjorde ett sånt jobb och jag använde adjufix. Har använt "vanliga" karmskruv tidigare när jag monterat karmar till innerdörrar. Jag köpte adjufix monteringsverktyg på coop bygg för ca 250:- Det användes först men det går lika bra med vanlliga insex. Som stefan skrev tidigare var det nog 8 och 10 mm. För att montera hylsan i fönstret är det enklast att använda skruvdragaren men sedan när du ställt fönstret på plats och ska justera in det så använd insex på spärrhandtag.. På första fönstret använde jag skruvdragaren men det var svårt. Sedan använde jag insex på spärrhandtaget och det gick mycket bättre. Man fick bättre känsla när man justerad. Lycka till!

4. pa.albinsson
    Medlem · Östergötland · 192 inlägg

pa.albinsson

Medlem
    Ok. Då skippar jag den dyra bitsen om det går lika bra med vanlig insex. Tack för tipset.

Ska jag använda 8-mm-skruven för altan- och ytterdörren eller är det för riktigt maffiga saker? Med tanke på att dörren tidigare satt med spik så känns det lite overkill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.