9 706 läst ·
8 svar
10k läst
8 svar
Självrengörande glas
Någon som har erfarenhet av självrengörande glas? Finns det något fabrikat som inte har tonade glas, dvs glaset är lika klart och ofärgat som vanligt fönsterglas?
Har ingen erfarenhet själv av elitfönsters självtvättande, men har förstått att beläggningen är lätt att råka tvätta bort ja. Men vatten, gummiraka och mjuka trasor tror jag den tål.
Jag behöver skaffa en ny groventrédörr och funderar då just på elitfönsters självtvättande glas. Jasså, är det tonat säger ni? Vilken färg? Är toningen stark?
Jag behöver skaffa en ny groventrédörr och funderar då just på elitfönsters självtvättande glas. Jasså, är det tonat säger ni? Vilken färg? Är toningen stark?
Tittade på glasmästarens variant, vet ej fabrikatet, men glaset var något gråtonat.
Är glaset behandlat med nanoteknik (liknande det man kan köpa på bilmacken) eller är det nåt "inbyggt" ämne i glaset som håller det rent?
Har ett stort glasparti på hela södra fasaden som jag gärna skulle ha "självrengörande"

Har ett stort glasparti på hela södra fasaden som jag gärna skulle ha "självrengörande"
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Jag hade såna glas i mitt kontor, just för att vi skulle testa funktionen. Jag skulle inte vilja ha det hemma. Glaset blir inte som om man tvättar det själv, men heller inte som att det inte tvättas alls. Det är en beläggning som reagerar med solsken. Denna reaktion löser upp smutsen, som sen sköljs bort när det regnar. Fönstret måste alltså sitta åtkomligt för både regn och sol. Om övre delen av rutan inte är åtkomlig för regn, till exempel för att det sitter under ett takutsprång, så fungerar beläggningen bara på en del av rutan. Där det fungerar ser rutan "våt" ut, inte som att den putstats och torkats av. Kanske lite som om man bara tvättar fönstret, och sen inte torkar med gummiskrapa.
Vi sålde en del såna här glas i början när dom kom, men nu har det nästan helt upphört.
Jag vill tillägga att detta gäller Saint Gobains glas Bioclean. Jag vet inte vad Elit använder.
Vi sålde en del såna här glas i början när dom kom, men nu har det nästan helt upphört.
Jag vill tillägga att detta gäller Saint Gobains glas Bioclean. Jag vet inte vad Elit använder.
Vi har Elit extreme 0.9 med självrengörande glas.
En liten grön/grå toning finns det men det är inget man tänker på och jag vet inte om det kommer
av den självrengörande ytan eller om det är den solskyddande glasytan.
Fungerar rengöringen då? Jo på de få fönster där vi inte har markiser ovanför men på de markisförsedda fönstren fungerar det inte alls förutom på den allra nedersta delen och då är ju liksom finessen borta.
När jag måste ut och tvätta rent spelar det ingen roll om jag tvättar 100% eller 75% av ytan.
(Jo det är mannen i våran familj som tvättar fönster därav valet av fönster när vi bytte.)
Sedan blir det väldigt fort kondens på utsidan när utetemperaturen sjunker fort eller mycket på en gång. Inget att göra åt, fysikens lagar gäller.
Trots allt är jag nöjd med fönstren, svalare på sommaren (stor skillnad) mindre kallras på vintern samt att det går att öppna fönster/altandörr utan att tag i så man spyr pga snedhängande fönsterramar.
Skulle nog inte göra samma val idag utan nöja mig med 1,2 i u-värde och solskyddandeglas.
En liten grön/grå toning finns det men det är inget man tänker på och jag vet inte om det kommer
av den självrengörande ytan eller om det är den solskyddande glasytan.
Fungerar rengöringen då? Jo på de få fönster där vi inte har markiser ovanför men på de markisförsedda fönstren fungerar det inte alls förutom på den allra nedersta delen och då är ju liksom finessen borta.
När jag måste ut och tvätta rent spelar det ingen roll om jag tvättar 100% eller 75% av ytan.
(Jo det är mannen i våran familj som tvättar fönster därav valet av fönster när vi bytte.)
Sedan blir det väldigt fort kondens på utsidan när utetemperaturen sjunker fort eller mycket på en gång. Inget att göra åt, fysikens lagar gäller.
Trots allt är jag nöjd med fönstren, svalare på sommaren (stor skillnad) mindre kallras på vintern samt att det går att öppna fönster/altandörr utan att tag i så man spyr pga snedhängande fönsterramar.
Skulle nog inte göra samma val idag utan nöja mig med 1,2 i u-värde och solskyddandeglas.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Har självrengörande glas på en del som är högt och svåråtkomligt. Funkar helt ok, men måsta vara försiktig när man målar huset. Färgspill tar man inte bort med ett rakblblad, då ryker beläggningen. När det är risigt med mycket salt så tar jag vattenslangen och spolar fönstrena och de blir ok igen.
Kanske inte så bra som att putsa de vanliga med specialblandningen 0,5 del Yes diskmedel+ 1del rödsprit +8,5 del vatten i en spruta. Att användas tillsammans med gummiskrapa.
Kanske inte så bra som att putsa de vanliga med specialblandningen 0,5 del Yes diskmedel+ 1del rödsprit +8,5 del vatten i en spruta. Att användas tillsammans med gummiskrapa.
Klicka här för att svara