9 534 läst ·
31 svar
10k läst
31 svar
2-glas till 3-glas
Sida 1 av 3
Hej!
Funderade på att byta ut mina tvåglas fönster till treglas men tyckte det blev för dyrt. Pratade med en energirådgivare och han tipsade om att man kan fräsa ur en kant på insidan av fönstret och sätta i ett tredje lager energiglas. Lite mera arbete men desto billigare. Är det något här som gett sig på nåt sådant? Hur blev slutprodukten i så fall?
Funderade på att byta ut mina tvåglas fönster till treglas men tyckte det blev för dyrt. Pratade med en energirådgivare och han tipsade om att man kan fräsa ur en kant på insidan av fönstret och sätta i ett tredje lager energiglas. Lite mera arbete men desto billigare. Är det något här som gett sig på nåt sådant? Hur blev slutprodukten i så fall?
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
En annan fråga som bör ställas är hur gamla är de fönster du har idag? Är det ändå dags att byta ut en del på söder västersida? Kanske mycket jobb för en kort period kan det vara idé att vänta några år och byta till 3 glas direkt.
Jag är i samma tankar, finns massor av info på internet. Jag tror själv jag kommer fräsa ut för en 3:e glasskiva, istället för att byta ut en befintlig som verkar mkt jobbigt om man har äldre fönster typ 50-talet.
Jag kan öppna upp mina fönsterbågar, tänkte sätta i 3:e glaset mellan de 2 som idag finns. Men det blir till nästa vår, snart är det för kallt ute för att hålla på.
Jag kan öppna upp mina fönsterbågar, tänkte sätta i 3:e glaset mellan de 2 som idag finns. Men det blir till nästa vår, snart är det för kallt ute för att hålla på.
Jo, det är ett fönster framför allt som är lite dåligt. Måste nog byta ut det så småningom. Vet inte hur jag ska göra. Det handlar om mycket pengar. Frågan är om man tjänar in det i längden om man byter till treglas. Framför allt vill jag ha det mer ljudisolerat då jag har stor väg med tung trafik + järnvägen ganska nära. Kan vara rätt störande ibland. Jag får ta mig en tänkare och se hur mycket pengar som är kvar efter alla andra renoveringar...
Att fräsa och stoppa i glas i alla fönster kan ju inte heller vara så billigt. Låter som ett bra alternativ om man har extremt fina, klassiska fönster man inte vill göra sig av med. Om det handlar om relativt simpla enkla fönster skulle jag byta ut dom, tveklöst.
Hitta begagnade fönster och fönsterdörrar till redan befintliga väggöppningar känns lite väl optimistiskt...
Men omvänt, om fönstrena är OK kanske du kan sälja din gamla?!
Jag tror att energivinsten på ett fönsterbyte på 2->3glas behöver många år på sig för att finansiera sig själv. Men det kan nån säkert räkna fram. Vi pratar ju slarvigt om en kanske 3-6 loppor per enhet.
Men glädjen över ett nytt, glasklart, öppningsvänligt, putsvänligt, icke underhållskrävande, ljudisolerande fönster är mycket stor anser jag!
Jag tror att energivinsten på ett fönsterbyte på 2->3glas behöver många år på sig för att finansiera sig själv. Men det kan nån säkert räkna fram. Vi pratar ju slarvigt om en kanske 3-6 loppor per enhet.
Men glädjen över ett nytt, glasklart, öppningsvänligt, putsvänligt, icke underhållskrävande, ljudisolerande fönster är mycket stor anser jag!
Tack för svaren hittils. Jag avvaktar ett tag och tar upp funderingarna kring detta när jag ska tilläggsisolera och brädfodra om så småningom. Då måste jag ändå flytta ut fönstren och därmed kanske ett byte är aktuellt när jag ändå håller på. Det vore ändå roligt att höra någon som satt in ytterligare ett glas i existerande fönster och hur detta funkat med tanke på energiförbrukning och ljuddämpning. Även uteendemässigt så klart. Kan tänka mig att det ser lite konstigt ut med en skiva till invändigt...
"Hitta begagnade fönster och fönsterdörrar till redan befintliga väggöppningar känns lite väl optimistiskt..."
...ja det var omvänt jag menade, såklart
Kör inte till tippen med de gamla fönstrena utan sälj dem eller kör dem till nån som säljer dem.
Och standarder har använts rätt länge så så himla överoptimistiskt tycker jag inte att det känns.
...om man inte köper måttbeställda fönster så har man ju ändå inte exakt passform till det befintliga hålet...om inte det gamla fönstret är av standardstorlek, som fortfarande används...och är det det så kan ju nån annan ha nytta av det gamla fönstret, om det är i okej skick.
Hur som helst så finns det en marknad för begagnade fönster...det var mest det jag ville säga.
...ja det var omvänt jag menade, såklart
Kör inte till tippen med de gamla fönstrena utan sälj dem eller kör dem till nån som säljer dem.
Och standarder har använts rätt länge så så himla överoptimistiskt tycker jag inte att det känns.
...om man inte köper måttbeställda fönster så har man ju ändå inte exakt passform till det befintliga hålet...om inte det gamla fönstret är av standardstorlek, som fortfarande används...och är det det så kan ju nån annan ha nytta av det gamla fönstret, om det är i okej skick.
Hur som helst så finns det en marknad för begagnade fönster...det var mest det jag ville säga.