Våra nya Allmogefönster, tradition 2+1, slår sig!
Vissa går inte att öppna och andra är väldigt tröga. Vi har justerat dom en gång men nu är det likadant igen.

Är detta något som någon känner igen? Kan man reklamera det eller är det bara att gilla läget?

Jag skulle aldrig acceptera nya fönster som inte går att öppna... Om det sedan beror på felaktigt montage eller själva fönstret är en annan femma...

bigsnucke skrev:
Om det sedan beror på felaktigt montage eller själva fönstret är en annan femma...
Kan man montera dom fel? Vad kan ha hänt då? Snickaren hävdar att det är dålig kvalitet på fönsterna.
Tack för ditt svar. Jag känner väl också att man inte ska acceptera det.

Om inte fönstret är i lod, har karmar som är skevt inskruvade kan det bli trassel. Har du haft hjälp av en snickare borde det inte vara några problem där...(Men man vet ju aldrig.) Kolla med vattenpass, sitter det som det ska är det väl själva fönstret som är dåligt. (Har ingen som helst kunskap om just ditt fönster.)

Ok, tack. Jag får kolla upp monteringen först då.

Vattenpass i all ära....men det är bättre att kryssmäta, alltså mäta diagonalerna.
Är de lika långa så är det rätt. och då borde fönstret fungera.

Kryssmätning kan man naturligtvis använda sig av. Men det är lätt att dra karmen sned/bananformad. det tycker jag är lättast att se med vattenpass. men det ena utesluter inte det andra...(Det kan dessutom vara ganska svårt att se om fönstret "lutar" utåt/innåt med kryssmätning..)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.