Hej!
Mockfjärds var o bytte fönster på vårt hus för ett tag sedan, och jag bad dem att inte lägga puts över springan mellan karmen och själva huset. Orsaken är att huset (tegel) inte är slätputsat utan av den mer bubbliga typen (vet inte vad tekniken heter), så jag sa att jag skulle göra det själv för att få rätt struktur på putsen.

Nu ser man bara en massa fogskum som sticker ut, och det är inte så snyggt.
De sa att jag bara skulle skära bort överflödet och lägga putsbruk över springan,
men det känns ju som att det kommer spricka eftersom det blir väldigt tunt.

Någon här som vet ett annat sätt? Kan jag sätta lister av trå runt och foga med silikon den lilla biten mellan den gamla putsen och listen? Har forstått att det ska andas, men kan inte hitta något bra exempel som skulle passa på vårt hus...

Har du trä eller alufönster ? Trälist på alufönster känns lite fel.
På träfönster funkar en liten bra men ingen silikon !!
Skall man mjukfoga så skall man använda en fog av typ " sikaflex" som är sika´s utefog.

hej!
Jag har träfönster, så alltså borde jag kunna spika fast lister (ca 30mm) och sedan täta de ojämna springorna runtom med sikaflex.
Undrar vad man egentligen "brukar" göra, har som sagt inte hittat nåt bra på nätet, men Mockfjärds egen idé om att bara lägga lite puts utanpå känns inte så bra, jag kan tänka mig att fogskummet ändå kan röra sig en del över året, och då lär ju sprickorna komma som ett brev på posten!

Skummet rör sig inte, så att putsa går alldeles utmärkt då får man dessutom en diffusionsöppen fog utvändigt.
Ditt andra alternativ fungerar bra det med men lämna gärna ett par centimeter upptill som du inte fogar. Då blir det lite difföppet.

ok, tack för svaren!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.