14 998 läst ·
10 svar
15k läst
10 svar
Hur lång tid montera takfönster?
Det beror på storleken på fönstret i fall man måste växla av för fönstret och om man måste montera ställning under, om plåtarna är färdigmåttade och på plats.
Men kan svara på det tredje alternativet på en gång, någon dag till aldrig.
Men kan svara på det tredje alternativet på en gång, någon dag till aldrig.
Oki.
Kan ju säga så mycket att ska det vara helt komplett på utsidan och insidan med smyg, drev och lister skulle jag inte ta jobbet under 12 timmar även om det är optimala förhållanden. Fler fönster sjunker ju tiden eftersom man redan är där.
Men att bara montera in själva fönstret tar ju inte mer än max en timme. ligger dessutom materialet och verktygen på plats, pannorna borttagna och man känner för att prova ett världsrekordsrace :wow: så en kvart kanske.
Kan ju säga så mycket att ska det vara helt komplett på utsidan och insidan med smyg, drev och lister skulle jag inte ta jobbet under 12 timmar även om det är optimala förhållanden. Fler fönster sjunker ju tiden eftersom man redan är där.
Men att bara montera in själva fönstret tar ju inte mer än max en timme. ligger dessutom materialet och verktygen på plats, pannorna borttagna och man känner för att prova ett världsrekordsrace :wow: så en kvart kanske.
DU! En kvart tar en bira att svälja!barajag skrev:Oki.
Rimlig tid med medhjälpare som langar takpannor och verktyg är.
Rivning och uppsågning av hål samt montering av fönstret inkl velux plåtar 5-6 timmar. Ev tillkapning av takpannor 1 timme.
Montering av Velux smyg inkl inpassning för att inte få 90graders smyg ca 4tim.
Förutsatt att du monterar ett fönster mellan takstolarna.
Rivning och uppsågning av hål samt montering av fönstret inkl velux plåtar 5-6 timmar. Ev tillkapning av takpannor 1 timme.
Ok. Tack. = circa 1 dag färdig utsidan. 0,5 dag färdig insida.verktygsgurun skrev:Rimlig tid med medhjälpare som langar takpannor och verktyg är.
p.s. är det uppgifter för amatör eller proffs?
Ja ungefär vad jag kom fram till med. Inte under tolv timmar om man ska känna sig säker.verktygsgurun skrev:Rimlig tid med medhjälpare som langar takpannor och verktyg är.
En halv dag för att göra tätt utvändigt och då räknar jag in att lyfta bort gamla takpannor, montera de nya bärläktbitarna, montera karm och se att den sitter rätt, skruva fast karmen och montera duk och plåt utvändigt och ev kapa takpannor och lägga tillbaka takpannor för bra passform. Ensam uppskattar jag den tiden upp till M04 storleksmässigt om man är själv, större fönster mycket mer tid eller konstant bärhjälp. Insidan beror till stor del på hur snabb du är på att gipsa eller om du kör den färdiga smygen. Antar även att du har minst fönsterbredden + 40mm mellan två takstolar utan speciallösningar. En hantverkare dubblar lätt den tiden pga ställtiden att få allt på plats, komma igång med jobbet, bära lite verktyg osv. Inget ont om hantverkare som byter takfönster men det är helt klart en annan ställtid när man gör det själv och funderat ut ordentligt vad man behöver och måste ha framme mot när hantverkaren parkerar servicebussen på uppfarten.
För mig tar det lätt en halv dag till invändigt att gipsa men sen är jag både kass på att gipsa och tycker det finns roligare saker att göra
// Mats
För mig tar det lätt en halv dag till invändigt att gipsa men sen är jag både kass på att gipsa och tycker det finns roligare saker att göra
// Mats
1,5 dag tror jag du skall hinna som händig amatör, men läs på monteringsanvisningen noggrant innan och försök sätta dig in i momenten så du slipper stå och bläddra i anvisningen på taket så kommer det att gå bra.
Klicka här för att svara