Måste man ha branddörr mellan garage och hus? Jag håller på att renovera groventren. Där finns 3st dörrar varav en till garaget. Tjejen har hittat en dörr som vi ska ha genomgående i huset. Problemet är att om vi ska ha massiv variant av denna dörr för att klara brandklass så kostar den över 6000kr.

Någon som har nåt bättre förslag? Kan man göra en vanlig "lätt-dörr" brandsäker genom att klistra plåt på sidan i garaget? Eller kanske man kan "skala av" ytskiktet på en lätt-dörr och klistra på våran befintliga branddörr?

Tycker för övrigt att de känns som lite överkurs med branddörr dit. Dels för att man nog kan räkna på ena handens fingrar de antal dagar / år vi har bilen i garaget, dels för att innertaket i garaget nog har brandklass 0,0 (tunt vanligt tak, med spånvinda ovanför).

Det krävs brandklasssning EI30 mellan garage och hus. Vi löste detta genom att köpa en lägenhetsdörr från en rivningsfirma. Den slipades och rollades med en liten korthårig roller och resultatet blev riktigt bra och billigt.

Gammalt eller nytt garage? Jag tror inte det finns några krav på att förbättra brandsäkerheten vid renovering.

Bigfoot skrev:
Gammalt eller nytt garage? Jag tror inte det finns några krav på att förbättra brandsäkerheten vid renovering.
De sitter en branddörr där nu. Så om vi byter den måste vi väl byta till motsvarande klass eller bättre? De står så här på den befintliga dörren "Typ ST8 Klass B30". Det är en tung solid dörr.

Om jag vill göra garaget mer brandsäkert så känns det mer viktigt att skruva enkel eller dubbelgips i taket... Eller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.