Vi har en liten glasveranda som entre till huset. Dörren till huset från verandan går är gamla fina pardörrar som vi helst inte vill byta. Men efter en mycket hård vinter har vi insett att dessa dörrar INTE håller värmen särkilt bra (enkelglas, tunt dörrblad). Verandan i var då helt osiolerad, med halvöppen dörr för kattens skull.

Vi ska nu bygga om glasverandan och isolera denna så att vi kan använda den som en ordentlig "entre" där ytterskor och jackor etc förvaras. Detta utrymme kommer alltså att vara uppvärmt med inte i samma utsträckning som huset i övrigt.Vi vill behålla pardörrarna in till huset men behöver alltså en ny dörr till verandan. Jag funderar på om vi behöver en "riktig" ytterdörr eller om det skulle fungera med en s.k. varmförrådsdörr eller friggebodsdörr. De jag tittat på (Byggmax) står det max 18 resp 10 grader på, vad innebär det? Jag menar, en glasveranda sommartid är ju som regel betydligt varmare än 18 grader.

Vilka är riskerna med att välja en billigare dörr typ varmförråd/friggebodsdörr etc.

H
Jag byggde om mina fina gamla dörra genom att göra dem tjockare med lister på kanterna och runt glasen. Cellplast i utrymmet som skapades och sedan en tunn mdf ovanpå. Sedan byggde jag nya speglar med mer mdf i olika tjocklek samt små fina profilerade lister. Nytt glas på insidan så att det blev tvåglas. En hel del jobb, men fint blev det. Dessutom blev det plats för ny modern låskista. Låg materialkostnad plus bibehållet utseende på mitt gamla hus:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.