B
Hade glasmästare på plats för att byta yttre rutan på takfönstret. Det är ett gammalt "Svita" fönster enligt uppgift. De fick inte loss det så de kunde plocka ner det. Det satt liksom löst på tapparna, men gick ej att plocka ner. Kan det finnas något bra trick för att lyckas? Någon som kanske har en bild på hur mekanismen ser ut?

De enda Svita jag hittar är kupolfönster. Är det ett sådant? Kolla med Icopal, de kanske vet.

B
Nej det är ett vanligt takfönster, Liknande ett sådant på bilden. 647_takfonster_milj_07.jpg

B
Har fått höra av en del att man måste öppna upp fönstret "rakt upp" 90 grader. Sedan ska man kunna lyfta av det. Någon som kan bekräfta detta? Problemet är i så fall att vi inte kan öppna det så mycket innan något tar emot.

Jag åkte på att lösa samma problem imorse, tänkte att jag skulle göra forumet lite mer komplett på denna punkt :)

Det står SVITA stansat på öppethållar-beslaget, vet inte om hela fönstret är av märket "SVITA" eller om det bara är beslaget. Jag har hört en gissning om att kan vara en tidig Velux -modell, huset byggdes på 60-talet.

Hursomhelst, när man öppnat fönstret ganska mycket så får man kolla på ovansidan av fönstret, på sidorna. Där ser man en rejäl skruv på metallbeslagen på båda sidor. Skruvarna sitter i den cirkulära delen av vad som ser ut som ett uppochnervänt gammaldags nyckelhål. Skruvarna kan skruvas ut c:a 3-4mm, men sen tar de stopp. Skruven skulle lossas tills den tog stopp och därefter skjutas uppåt in i den smalare delen av "nyckelhålet". Då öppnade mekanismen upp sig och man kunde ta ur fönstret genom att lyfta det snett uppåt-utåt.

Det verkar inte som att man absolut behöver öppna fönstret till 90 grader, men det underlättar nog.

Jag la upp en bild, se http://img59.imageshack.us/img59/6160/img4321b.jpg , det är den stora vita skruven typ i mitten av bilden, en sån på vardera sida.

Just det här fönstret gick sönder i vintras, is byggde upp vid nederkanten av fönstret och det började rinna in vatten. När isen togs bort så sprack den yttre rutan. Om någon har nån bra idé om var/hur man kan sätta dit en värmekabel så tar jag tacksamt emot tips!

Ovärderlig information, jag behöver renovera precis ett sånt fönster och har undrat länge hur man får ner det. Mitt fönster sitter svårt till med ett handfat under, det blir obekväm arbetsställning och kommer att kännas äventyrligt. Gick själva lyftet smidigt ? Behövs något ytterligare vridande på något vis eller är det alltså bara att lyfta av sen?

lyftet gick hyfsat smidigt ändå, som man ser på bilden i förra inlägget så är glidsrännan formad som en halvmåne typ, lite böjd. Det finns förstås en matchande halvmåne-formad glidskena på vardera sida av fönstret. Jag öppnade fönstret tills hela glidskenan var ute ur rännan.

Då står man ju med fönstret löst, men ändå mitt i fönsterramen, därifrån måste man vrida fönstret ~90 grader för att kunna lyfta ner den genom ramen. Det övre plåtblecket som syns på min bild kom lite i vägen, men det funkade med lite trixande.. Trixande hållandes ett halvtungt fönster i luften, balanserandes med en trappstege över en toalett och ett badkar dvs :)

Ner var ganska lätt, hade ju inte spelat någon roll om det hände nåt, skulle ju ändå till glasmästaren. Upp var värre. Dels så fick det ju inte gå sönder, men dessutom var det svårare att få i fönstret i skenorna än vad det var att dra ut det. Vem kunde tro nåt sånt? :) Det är ju så pass stort och tungt ändå att det lär göra rejäl skada om man tappar, inte för att tala om att det oersättliga (nyrenoverade) fönstret lär gå sönder.

Det var lite spännande att försöka ställa ner fönstret när jag väl hade fått loss det också i min balansakt. Därför så är det nog att rekommendera att ha en stabil plattform, ett bord eller nåt, att stå på. Fönstret är som sagt halvtungt, och att i balansakten vända sig för att ställa ner fönstret var inte helt lätt. Det gick att göra ensam, men en person till hade inte skadat.

Tack igen. Får försöka få till någon sorts plattform att stå på. Vill ju inte tappa fönstret, vare sig inåt ner på handfatet eller ut och ner på marken!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.