Hej,
upptäckte att delar av bågen och karmen var ruttna. Bågen kan jag lämna till en lokal snickare, men karmen borde man kanske kunna fixa själv?
Någon som har tips på hur man bäst går till väga?
Ta bort allt som inte är friskt med stämjärn m.m. och ersätta med nytt virke som man limmar dit -- skulle det funka?

• fönsterkarm.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
frimson skrev:
...
Ta bort allt som inte är friskt med stämjärn m.m. och ersätta med nytt virke som man limmar dit -- skulle det funka?
Det låter bra.

Okej. Det blir som två kilfomade bitar att sätta dit då. Antar att jag inte ska köpa vilket virke som helst på närmaste brädgård. Jag hör mig för och återkommer. Tack!

Tänk bara på att använda bra lim. För utomhus bruk.

Jobbade med sånt här för många år sen, i stor skala dvs på hyresfastigheter. Då beställdes karmprofiler i metervara, sen sågades ett snitt i friskt virke ovanför (eller vid sidan av). Snittet var ca 30 graders vinkel, använde sticksåg (av bra kvalite). Försiktigt lossades biten, stämde rent och passade in den nya som förankrades med lim o skruv.

Som extra åtgärd impregnerades både karm o bågar med små stavar av bor.

Kjell G

Om bågen är hos snickarn kan du ju kanske kosta på dej att plocka bort hela karmen och i och med det byta hela biten. Eller mer om det behövs. Då får du ju dessutom också veta huruvida nåt mer har ruttnat.

Hej, tack för era tips. Kommer hit en kille och kikar på det om tre veckor. Förhoppningsvis kan han fixa det såsom ni säger. Annars får jag försöka få tag i nån annan snickare som kan sånt här.

Små stavar av bor? Det får jag kolla upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.