Byggde ett Trivselhus för två år sedan och nu på vårkanten började det droppa in regnvatten i anslutning till ett takfönster. Det har fortsatt sedan dess vid i stort sett varje regnoväder. Det är alltså inte takfönstret i sig som verkar vara otätt, utan själva anslutningen mot taket. Vattnet droppar genom sprickor på insidan av taket så att säga. Vilket borde innebära att isoleringen är ganska fuktig vid det här laget.

Förnuftet säger att det borde vara någon form av tätning utvändigt mellan fönster och tak, men under min snabbkoll kunde jag inte se något sådant. Däremot lite insprutat fogskum mellan nu genomblöta träbitar som fungerar som stöd för läkten...

Tog ett par bilder när jag var uppe och kikade sist och tänkte be någon kunnig att kommentera dessa.
 
  • IMG_4165.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4163.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4164.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4166.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har iaf stora plåtar runt mitt fönster som går en bit ut runt om, på sidan har du ju ingenting förrutom väven och den är väl mest en sista barriär och inget som regelbundet ska transportera bort vatten.

Mina löper från ovansidan vidare på sidan och till slut ut på taket nedanför fönstret.
 
Det skall sitta en duk under plåten som skall täta mot undertaket.
 
Självklart fall av felkonstruktion. Kontakta hustillverkaren omgående.

Ang. fogskummet: Är det du som har sprutat in det? Det ser ganska färskt ut...
 
vojma skrev:
Självklart fall av felkonstruktion. Kontakta hustillverkaren omgående.

Ang. fogskummet: Är det du som har sprutat in det? Det ser ganska färskt ut...
Nope, fogskummet är det den eminente snickar´n som sprutat dit då huset byggdes för två år sedan.
 
Mikael_L
Först av allt ska jag väl säga att jag inte har någon superkoll egentligen.

Men i vilket fall skulle jag bli myyycket misstänksam ifall jag fann fogskum på ett sådant ställe.
 
Rätt vanligt att man skummar fönster så just att det är skum där är väl ingen större deal, kanske lite mycket men men...
 
Mikael_L
Skum på "blöta sidan" kan väl aldrig vara rätt ... :x
 
Helt rätt men troligen så pös det ut väl mycket pga slarvig montering ;)

Att intäckningsplåtarna tycks saknas tycker jag är 100 gånger värre isf.
 
Mikael_L
Ja pös det ut på fel sida så är ju uppenbarligen inte det täta skiktet OK längre .... :)
 
På två av bilderna ser man tydligt att det finns en "lös droppe" av fogskum. Denna kan inte ha kommit dit den är om skummet applicerades inifrån.

Dessutom finns det inte tillstymmelse till smuts på fogskummet så jag är hyfsat säker på att fogskummet har kommit dit betydligt senare än tidpunkten för fönstermontaget.
 
Takfönster skummar man inte....Man använder en isoleringsram som följer med i monteringspaketet.
Några intäckningsplåtar saknas inte. På ett modernt takfönster sitter sitter det omvänt alltså plåten under sedan går pannorna ut över plåten. I fallet som diskuteras går pannorna på för lite över plåten.
Duken ser ut att saknas oxå. Ovanför fönstret och under pannorna skall det sitta en ränna som skall avleda kondensvatten. Jag skulle aldrig våga slarva med ett takfönster, bara tänk vilka skador det kan bli och som man kan bli skyldig till....
Ps..I vissa fall och taktyper klär man in fönstret traditionellt med plåt. Ds
 
Verktygsgurun:Nej precis normalt skummar man inte ett takfönster alls dock är ju inte alla ställen lika.

Om de finns där är de ju extremt smala, exvis mina går bra mycket längre ut under pannorna vilket såklart krävs då regn inte kommer lodrätt alla gånger.

Duken sitter ju där men är halvdold under allt böss.

Min övre plåt går bra långt upp under pannorna och de på sidan likaså, dessutom har de dubbla rännor, dvs en som det normalt rinner i och en "extra" för det som lyckas ta sig över nr1.
 
vojma skrev:
På två av bilderna ser man tydligt att det finns en "lös droppe" av fogskum. Denna kan inte ha kommit dit den är om skummet applicerades inifrån.

Dessutom finns det inte tillstymmelse till smuts på fogskummet så jag är hyfsat säker på att fogskummet har kommit dit betydligt senare än tidpunkten för fönstermontaget.
Jag kan försäkra dig om att fogskummet applicerades vid monteringen och inte vid ett senare skede. Såvida inte snickar'n smugit sig upp på taket en tid efter bygget och sprutat dit det... :P
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.