- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fast den är dubbelt så dyr.ferd123 skrev:
Ni som säger att, Har bara skummet fritt utrymme att expandera så kan man inte förstå hur en karm kan böjas.
Tror ni man monterar ett fönster- Skummar detta- Sen snabbt som ´tusan så spikar man på lister/foder och monterar bleck/ plåtar så att inte skummet skall kunna smita...eller ? Klart att det får härda,svälla och sen skär man bort överflöd ibland kan det gå dagar innan man renskär för att sedan sätta foder och dylikt. Jag hävdar fortfarande att skum eftersväller och böjer karmar....har sett det så många gånger.
verktygsgurun skrev:Fast den är dubbelt så dyr.
Ni som säger att, Har bara skummet fritt utrymme att expandera så kan man inte förstå hur en karm kan böjas.
Tror ni man monterar ett fönster- Skummar detta- Sen snabbt som ´tusan så spikar man på lister/foder och monterar bleck/ plåtar så att inte skummet skall kunna smita...eller ? Klart att det får härda,svälla och sen skär man bort överflöd ibland kan det gå dagar innan man renskär för att sedan sätta foder och dylikt. Jag hävdar fortfarande att skum eftersväller och böjer karmar....har sett det så många gånger.
håller med dig det behövs inte stor yta för att trycka något snätt,har du testat "flex skummet"?
eller är det bara vanligt drev du använder?
har kollat på flera monteringsanvisningar på fönster och där står det att man ska sätta reglar mellan sidorna om man skummar just för att dom slår sig annars.
fogskum som xpanderar max 1/2 till 1 ggr skulle vara bra inte 5 ggr eller vad det kan vara
Redigerat:
yxet skrev:håller med dig det behövs inte stor yta för att trycka något snätt,har du testat "flex skummet"?
eller är det bara vanligt drev du använder?
Har inte testat flexskummet. Använder fortfarande en del skum men begränsat, Dörrar drevar jag alltid.
Kan inte förstå varför "flexskummet" skall vara så mycket dyrare ? Vad är det för ingrediens i det skummet som är så attans dyrt.
Hade det skummet varit lite dyrare hade jag tagit det då det är jättesmidigt att skumma samt att fönster och dörrar sitter sitter en aning stabilare.
Får nog ta tag i det här och pressa leverantörer på bra pris!!
Hej!
Självklart så ska du använda skum till dina fönstermontage!! Vilket skum du väljer har ingen större betydelse,tag det som finns närmast till hands.Det kan dock behövas lite övning för att inte kladda för mycket,och tänk på att skummet fäster otroligt bra där du inte vill ha det på trä/alu. Se till att välja PVC fönster före svenska trä/alu fönster!!! Angående justering av karmar så behöver man inte fundera på det om man väljer PVC fönster eftersom justerings möjligheter finns i fönstret!!! Det är synd att svenska byggsätt har stannat i utvecklingen medans övriga Europa springer vidare och utvecklar hela tiden nya arbetssätt. Se bara på dom gamla "hederliga" svenska träfönster som är såååååå bra så att dom nästan uteslutande bara används i Sverige än, för det kan väl inte bero på att det saknas färgskrapor och fönsterfärg i övriga världen!?
Självklart så ska du använda skum till dina fönstermontage!! Vilket skum du väljer har ingen större betydelse,tag det som finns närmast till hands.Det kan dock behövas lite övning för att inte kladda för mycket,och tänk på att skummet fäster otroligt bra där du inte vill ha det på trä/alu. Se till att välja PVC fönster före svenska trä/alu fönster!!! Angående justering av karmar så behöver man inte fundera på det om man väljer PVC fönster eftersom justerings möjligheter finns i fönstret!!! Det är synd att svenska byggsätt har stannat i utvecklingen medans övriga Europa springer vidare och utvecklar hela tiden nya arbetssätt. Se bara på dom gamla "hederliga" svenska träfönster som är såååååå bra så att dom nästan uteslutande bara används i Sverige än, för det kan väl inte bero på att det saknas färgskrapor och fönsterfärg i övriga världen!?
Produkter som diskuteras: "färgskrapor"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Man kan förbruka sin garanti på fönstret om man använder vanligt skum,kolla med tillverkaren vad dom har för policy.Tänk på att vissa fogskum vittrar sönder med tiden pga rörelserna som uppstår,så om 10år har du ingen tätning runt fönstret.
Använd drevremsa alternativt bottningslist om du tycker att flexskummet blir för dyrt.
Använd drevremsa alternativt bottningslist om du tycker att flexskummet blir för dyrt.
Meningen är delad....jag har bytt ut en del plastfönster som inte är så värst gamla pga att kunderna sagt att det var det sämsta de gjort...ångrat sig alltså. Men visst det är skillnad på plastfönster från förr och nu, förmodligen till det bättre. Speciellt snygga tycker inte jag att plastfönster är, men där är oxå smaken olika.fredd72 skrev:Hej!
Haha,konstiga kunder du har som väljer att fortsätta måla fönster på semestern! Hmm,hur snygga fönster är får stå för dig....vita fönster är vita oavsett om dom är gjorda av trä,pvc eller alu,skillnaden är att pvc ÄR underhållsfritt och står sig år efter år. Med ett PVC-fönster slipper du träfönstrets eviga underhåll med skrapande, målande och oroande för rötskador.För att hålla oss till tråden så är pvc fönster mycket lättare att skumma fast med ex biltema skum.
Enligt tidigare inlägg har ju du precis köpt nya pvc-fönster. Du kanske ska vänta några veckor innan du uttalar dig om hur underhållsfria och fantastiska de är... (Jag har gjort mina behov i plasttoaletter i ex Tallinn, de är säkert också underhållsfria, men inget jag vill ha i mitt hus...)
För att återgå till ämnet så är väl risken med Biltemas grejer att det är lite ojämn kvalitet på ex färg och lim. Jag har köpt klara "måndagsex" av båda sorterna. (Hur just skummet är vet jag inte.)
För att återgå till ämnet så är väl risken med Biltemas grejer att det är lite ojämn kvalitet på ex färg och lim. Jag har köpt klara "måndagsex" av båda sorterna. (Hur just skummet är vet jag inte.)
Vita PVC-fönster? Ja vita det första året och om de är proppfylla med gifter kanske de håller färgen några år. De går gnappast att jämföra med riktiga träfönster av äldre modell. Lite underhåll vart sjätte år och de bör hålla i minst 100 år.
Jag har använt fogskum av minst 4 olika fabrikat och inte märkt någon skillnad förutom att en kostade 80 kr/burk och de andra max 40 kr. Dock inte testat biltemas men den borde vara ok.
Jag har använt fogskum av minst 4 olika fabrikat och inte märkt någon skillnad förutom att en kostade 80 kr/burk och de andra max 40 kr. Dock inte testat biltemas men den borde vara ok.
Efter injustering så körde vi en klick fogskum från Biltema i varje hörn för att ge extra stabilitet och undvika ev svällningsproblem.
Att påstå att plast fönster alltid är bättre än Trä/Alu och att den Svenska byggtraditionen är åt h....e och dessutom i fetstil var bland det mest sorgliga jag läst på flera år. Det finns absolut hus där plastfönster är bra lösningar men om man har det minsta öga för det estetiska så inser man väldigt snabbt plast blir...j...t fult i många traditionella svenska hustyper.
Att påstå att plast fönster alltid är bättre än Trä/Alu och att den Svenska byggtraditionen är åt h....e och dessutom i fetstil var bland det mest sorgliga jag läst på flera år. Det finns absolut hus där plastfönster är bra lösningar men om man har det minsta öga för det estetiska så inser man väldigt snabbt plast blir...j...t fult i många traditionella svenska hustyper.
Produkter som diskuteras i tråden