Hej...har bestämt mig för att byta alla fönster i mitt hus från 1973...det blir totalt 17 fönster samt 3 fönsterdörrar.

Har tagit in priser från Wisy, Elitfönster, SP/Traryd, Ekstrands, Allmoge så jag har fått en bra bild på kostnadssidan :-) Tycker också att samtliga nämda verkar ge liknande kvalitet och jämförbara U-värden.

Däremot får jag alltid olika svar på följande frågor:

* Är det värd den extra kostnaden att köpa fönster med ALU utsida jämfört med trä ?

* Skall jag välja utanpåliggande spröjs eller mellanglasspröjs ?

Vad anser Ni ?

Kom gärna med kommentarer !! :)

Jag tycker det är värt den extra kostnaden med alu-utsida. De har ofta kampanjer där de bjuder på alu-kostnaden.
Jag skulle gissa att du vill ha utåtgående vridfönster på ditt hus ?? isåfall är det utanpåliggande spröjs som gäller.(som brukar vara löstagbara)
Skall du ha spröjs mellan glasen blir det ett fönster som har 2+1 glas dvs en kopplad ruta där du behöver putsa emellan.

Hej...och tack för svaret.

I mitt fall med 17 fönster samt 3 fönsterdörrar skiljer det faktiskt en hel del. Det blir 16.000 SEK dyrare att ha ALU på utsidan...ganska mycket pengar tycker jag. Det är framför allt dörrarna som är mycket dyrare i ALU.

Visst...ALU kanske håller bättre men de flesta verkar säga att du kanske har igen det om 20 år....fram tills dess kommer träfönsret vara lika fint då dagens träfönster är riktigt bra.

Fönstren som sitter i nu är från 1973....alltså 38 år. De ser inte så dåliga ut från utsidan...men så klart med värdelösa U-värden samt hemska att putsa då vi har kittade spröjs på utsidan.

Just nu lutar det åt trä men jag är tacksam för fler kommentarer :)

mvh

med aluminium på utsidan slipper du underhållet utvändigt samt jag tycker det är snyggare men jag hade skipat spröjsen också

Nu vet jag inte hur ditt hus ser ut men man kan kanske göra en kompromiss ? Fönster på husgavlarna som sitter mer oskyddat i Alu och de fönster som sitter utmed långsidorna under takutsprånget i trä ?

Ola78
En nackdel som jag tycker med aluminium är att det repas väldigt lätt. Detta är väl mest något som kan störa vid monteringen av fönstren. När de väl sitter där är det ju inte lika kinkigt.

Aluminium utan tvekan!

Jag valde själv aluminium av den enkla anledningen att jag vägrar måla om skiten vart 10:e år (eller vad det nu blir?).

Med aluminium får du i praktiken helt underhållsfria fönster. Om 30 år kanske man får byta ut glaskassetterna? Men resten av fönstret torde vara i nästan samma skick som nu.

verktygsgurun:
bara ett förtydligande... det finns mellanglasspröjs till 3-glas (och 2-glas isoler) också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.