3 140 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Vanligt regelvirke som karm?
Om jag slår ihop två reglar 170x45(en stolpe) och fasar ur 60x25 på varje sida om stolpen.
Duger detta då för att sätta fönster i eller är det risk att det slår sig?
Allternativet är att sätta limträ som stolpar och fasa ur dessa, för det håller sig väl rakt?
Skulle det fungera med en ensam regel också eller måste jag ha limträ där?
Finns det annat virke som passar bättre?
Duger detta då för att sätta fönster i eller är det risk att det slår sig?
Allternativet är att sätta limträ som stolpar och fasa ur dessa, för det håller sig väl rakt?
Skulle det fungera med en ensam regel också eller måste jag ha limträ där?
Finns det annat virke som passar bättre?
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Beror nog mer på avväxling. Snackar vi 11x11 med kortlingar under och över funkar det nog med vanliga reglar om du sätter glappigt, dvs med 5mm rörelsemån runt om.
/Anders
/Anders
10x18(bxh) blir de.
Och jag hade tänkt limma ihop två reglar förutom på ett par ställen(där det skall sitta en altandörr).
Kanske jag skall använda limträ där jag skall ha en och två ihoplimmade reglar i övrigt?
De kommer även att fungera som bärande stolpar.
Och jag hade tänkt limma ihop två reglar förutom på ett par ställen(där det skall sitta en altandörr).
Kanske jag skall använda limträ där jag skall ha en och två ihoplimmade reglar i övrigt?
De kommer även att fungera som bärande stolpar.
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Jag kan inte se att detta blir ett problem eftersom man har höga fönster med tunna karmar på andra ställen. Dock är det att rekommendera att test hur mycket relgarna böjs under tryck och spara ur för rörelsemån. Jag antar att du tänker dig en lösning där du fräser ur reglarna och sätter i glaskassetterna så att glaset ligger i liv med regelns utsida?
Det vore bra om du beskriver konstruktionen med några ord. Hur mång fönster på rad är det? Är det bara två fönster man du ju staga ordentligt på den sida som inte har glas.
/Anders
Det vore bra om du beskriver konstruktionen med några ord. Hur mång fönster på rad är det? Är det bara två fönster man du ju staga ordentligt på den sida som inte har glas.
/Anders
Det gäller ett fönsterparti om 5 fönster och en altandörr, 590cm skall det bli.Anders_Nilsson skrev:Jag kan inte se att detta blir ett problem eftersom man har höga fönster med tunna karmar på andra ställen. Dock är det att rekommendera att test hur mycket relgarna böjs under tryck och spara ur för rörelsemån. Jag antar att du tänker dig en lösning där du fräser ur reglarna och sätter i glaskassetterna så att glaset ligger i liv med regelns utsida?
/Anders
Du gör helt korrekta antagande om hur jag tänkt göra.
Mer info finns här: http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/165915-byta-baerande-foenster.html (jag skall inte byta till minsre höjd)
Jag har räknat lite på laster och vanliga reglar fungerar, men det jag är orolig för
är att den slår sig och att det blir otätt eller rutan spricker.
Kanske lika bra att köra uteslutande på limträ även om det blir dyrare.
I så fall tänkte jag använda 42x180 som stolpar/karmar, som jag fäster fönstren i.
Det borde väl fungera, de slår väl inte sig?
Klicka här för att svara