Tänkte höra om det är några här som har PVC fönster i hus med träfasad? Är nämligen själv i funderingar att göra en sådan lösning. Jag är i behov av så bra ljuddämpning som möjligt och då kan man få fönster med bra ljuddämpning till lågt pris genom PVC (ex. kaerrman).

Posta gärna bilder om ni har samt om ni är nöjda eller önskar att ni tagit trä istället.

Jag förstår inte riktigt dina funderingar, finns ju massor av folk som har satt in PVC-fönster i sina trähus. Man ser ju knappt skillnad på dem och traditionella träfönster, något vitare kanske.
Jag har satt in ett PVC-fönster i en träfasad, garage förvisso. Ångrar inte valet, billigt, helt underhållsfritt, lättmonterat (skummade fast det) och kommer troligen hålla i evigheter. Hade jag bara haft möjlighet att göra det valet skulle jag valt PVC till vårt nybyggda hus också.

Det går alldeles utmärkt att montera PVC-fönster i trähus. Det är knappt lönt att visa några bilder, för står du på normalt "foto-avstånd" från huset går det inte att avgöra vad fönsterna är tillverkade av för material. Inte heller kan jag tänka mig någon enda som ångrar sig och längtar efter träfönster.

Det beror väl lite på vad det är för hus. En arbetskamrat till mig bor i ett gammalt fritidshus byggt på 50-talet där han bytt flera fönster till PVC. Själv är han nöjd och det är huvudsaken, men jag tycker inte det ser klokt ut. Man behöver inte komma speciellt nära för att se den onaturligt släta ytan och kritvita färgen. Det i kombination med de mycket kraftiga bågarna passar inte så bra ihop med huset i övrigt enligt mig. Är det ett nyare hus än så kanske det passar bättre. Det kanske finns olika utseenden på fönster också, men jag tycker inte att man förbehållslöst kan säga att det inte är några problem.

Erik

Visst kan du få bilder om du känner för det.
Notera att alla fönster är INTE utbytta än.

• 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 007.jpg
Och inåtgående Fönster e ju dösmidigt ! ;-)

Smidigt när man ska vädra iaf.

Och när man ska putsa dem.

Argument mot inåtgående fönster biter inte på mig då det är den bästa öppningsbara modellen om man ser till ljudisolering. Inåtgående och fasta ska det vara.

beque skrev:
Argument mot inåtgående fönster biter inte på mig då det är den bästa öppningsbara modellen om man ser till ljudisolering. Inåtgående och fasta ska det vara.
Håller inte med o speciellt smidigt nör man skall vädra är det inte heller man får lyfta bort allt va är e på fönsterbrädan.

verktygsgurun skrev:
Håller inte med o speciellt smidigt nör man skall vädra är det inte heller man får lyfta bort allt va är e på fönsterbrädan.
Det finns tiltning.
Jag öppnar bara fullt när jag putsar.

Verktygsgurun: Håller inte med? Det finns undersökningar på detta, googla lite. Bl.a. Stockholm stad har tagit fram ett dokument där man slagit fast att vridfönster är sämst ur ljudsynpungt.

Ur ljudsynpunkt kanske det stämmer men då är det väl oftast fönster med 2+1 glas?
Vid vädring förstår jag inte skillnaden på att öppna fönstret i ovankant (dreh kipp) än vad det är att öppna i nederkant(vridfönstet)

Jag kan inte fatta varför det skulle vara skillnad ur ljudsynpunkt heller...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.