Jag menade att det är smidigt när man ska vädra och det är minimal risk att det regnar in till skillnad mot vridfönster där öppningen blir nertill och risk att regnet kommer in.
Men visst är det smidigt när man ska öppna fönstret helt att det går utåt.

Bezt skrev:
Jag menade att det är smidigt när man ska vädra och det är minimal risk att det regnar in till skillnad mot vridfönster där öppningen blir nertill och risk att regnet kommer in.
Men visst är det smidigt när man ska öppna fönstret helt att det går utåt.
Hmm fast om du öppnar i överkant så känns det som att risken för att det kommer in regn skulle vara större, speciellt vid slagregn mot rutan. Då kan det ju sippra in längs sidorna. På ett vridfönster träffar regnet istället sidan på fönstret och rinner undan...

beque skrev:
[länk]
Det där sa ju inte ett smack. Jag hittar bara:

Vridfönster har fördelar vid t.ex. tvätt men är svåra att få täta när det gäller ljudisolering."

Tycker mest de yrar om att tätningen vid montering är det viktigaste för bra ljudisolering. Sedan finns det massa siffror från resp. fönstertillverkare men det står inte vilken typ av fönster det gäller... Nån kanske kan tolka åt mig :S.

Har läst liknande i andra dokument. Tror det handlar om att vridfönster har svårare att få till tätningen (lister), dels för att den är utåtgående, dels för att den är öppningsbar åt alla håll. Det är dock bara en gissning, men något måste det vara, för jag tror inte att dom bara hittar på. Det gällde även för fönster med exakt samma Rw värde.

Om du har erfarenheter av det motsatta får du gärna dela med mig av dessa, men hittills så verkar det bara som att du inte tror på de rapporter som finns.

Nu hittar jag inte den länk som var mest övertygande. Men liknande den som jag tidigare postade:
http://www.malmo.se/download/18.781896bd12b1764478580003055/Fönsterbuller_rapport.pdf

Redigerat:
Nej jag har inga erfarenheter mer än av sidohängda resp. vridfönster. Har aldrig tänkt på om det är någon skillnad ljudmässigt men vi har alltid bott i relativt tysta områden. Försöker bara förstå hur det kan vara skillnad av ren nyfikenhet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.