Hej!
Vi vill beställa PVC-fönster snarast, men det är svårt att välja... :S Direktimport är inget alternativ för oss. Svårt att hitta balans mellan pris och kvalitet när man inte vet vilken kvalitet det handlar om. ;)
Någon som har erfarenhet av företaget Sydfönster (www.sydfonster.eu) och deras PVC-fönster?
Samma fråga om Termoplus? http://termoplus.se De verkar ha bra rekommendationer, men det verkar bara finnas en profil, inga valmöjligheter på U-värden etc?
Aludor (http://www.aludor.pl/) heter ett polskt företag som verkar leverera till svenska underleverantörer. Någon som har erfarenhet av deras fönster?

Tack på förhand!

Japp, den tråden har jag läst redan. :-)

Hur är prisläget för Brafönster? Vilken modell fastnade ni för? Är ni nöjda med kvaliteten? Jag har just skickat offertförfrågan, inväntar svar.

Jag hittade även en otroligt pladdrig och svårnavigerad sida: www.zodiak.se Är det någon som vet mer om dessa? Hemsidan inger inte något större förtroende... men om det återspeglar prisläget utan att göra avkall på kvaliteten så kanske det kan vara bra ändå. ;-) Det står att Zodiak köper in från Aluplast och de påstår sig vara mkt billigare än konkurrenterna.

Vi köpte termo 60 med en allmogelist innvändigt . Priset var inte det billigaste , 100 000 kr för 27 fönster/dörrar , 3 myggnät + extra lås till altandörr men dom kändes seriösast av alla vi kontaktat . Priset har legat mellan 90 000- 300 000 kr så det har svävat rejält , 90´ var ett par polacker som inte kunde leverera exakt det vi ville ha och 300´ var jättefina SVENSKA fönster men alldeles för dyra för oss . Vi har haft fönsterna i 2 år nu och har inget att anmärka på . Det man ska tänka på är att man ska lasta av fönsterna själv och chauffören kan ingen engelska , så en kurs i armviftningar och minspel har man nytta av , och gärna en granne som har en traktor men men det gick jättebra även om hjärtat satt i halsgropen flera gånger .

Malinka
Var i din sits för ca 1år sedan. Kikade runt på olika leverantörer av pvc-fönster men efter lovord och vad jag läst på nätet så fastnade jag för tk-gruppen. De rekommenderade 2-glas men jag valde 3-glas. Fördelen var att de stod för allting från måttning till montering o kringarbete. Jag behövde bara polera glasen efteråt. Nu har dessutom två av mina grannar beställt av dom så jag hoppas att min rekommendation är välmotiverad ;)

• Gilla
Malinka71
  • Laddar…
Två inlägg här av "anteJ" på byggahus och båda om TK-gruppen? Luktar reklam, kan ha fel men men..

De olika firmorna är väldigt olika snabba på att svara. Vissa har inte svarat alls efter flera veckor, andra svarar samma dag man skickar offertförfrågan. Få se om jag får svar från TK-gruppen. De har ingen konkret info om fönstermodeller på sin hemsida - lite synd tycker jag.
De flesta firmor verkar gilla att publicera U-värden för glaset men är mindre benägna att skylta med U-värdet för hela konstruktionen. Och det är ju det som är intressant?

Stefan_hallsberg skrev:
Två inlägg här av "anteJ" på byggahus och båda om TK-gruppen? Luktar reklam, kan ha fel men men..
Men det är över ett år mellan hans inlägg, så det talar för att han verkligen är fönsterkonsument.

Liten sammanfattning så här långt:
Vad jag kan se är TK-gruppen en av få som erbjuder helhetslösning med montering. Hyfsat prisläge på bådadera, men långtifrån billigast. Är deras fönster SP-testade?
Zodiak kan också erbjuda montering (förutsatt att man fixar logi till montörerna och låter dem jobba 10 timmar i sträck), men intrycket jag får är att deras information är ganska ostrukturerad och oproffsig (vilket inte behöver betyda att arbetet är det).
Borga Plåt i Skara har en samarbetspartner som monterar. Deras offert var en av de billigaste på fönster, men inte på arbetskostnad, bleck etc.
Kronfönster levererar enbart fönster, ingen montering (tydligen deras affärsidé). Den enklaste modellen de har hör nog till de billigaste på marknaden, men vill man ha snäppet bättre kvalitet stiger priset ganska drastiskt. Man får väl vad man betalar för, som vanligt. ;-) Deras Passivhaus-modell verkar prisvärd. Men jag har inte sett fönstren i verkligheten...
Bra Fönster-offerten var en av de dyraste (då har jag sorterat bort flera andra leverantörer som redan från början visade sig vara över vår budget, och som vi inte begärt offert på).
Från Sydfönster väntar jag på offert. Ansvarig var på semester. Får se vad de kan erbjuda.

Vet inte om någon av leverantörerna ställer ut på villa&hem mässan i GBG 27-30 okt? Men det kanske är för sent iaf.

Termoplus kommer hem till mig och ska räkna lite om några timmar. De har haft bra service hittils i alla fall. Jag skrev en intresseanmälan på deras hemsida och en svensk kille ringde upp inom ett par timmar. Han förklarade hur de jobbade och att en polsk kille skulle ringa upp mig inom ett par dagar. Den polska killen ringde dagen efter och bestämde en tid ett par veckor fram i tiden vilket alltså blev idag. Nu får vi hoppas att priser blir rätt också, kan skriva ner vad jag fick för pris när de varit här.

Termoplus har jag begärt offert från och Magnus där svarade för en vecka sedan. Jag svarade honom samma dag men han har inte hört av sig igen. Så vi får väl se. De verkar inte vilja åka norr om Göteborg-Trollhättan. Vad man får för pris eller om företagen alls är intresserade kan ibland bero på var man bor... Fönster är ju tunga och montörerna vill väl inte åka för långt. De har väl ingen anledning att åka långt om uppdragen räcker till på närmare håll.
Hem & Villamässan i Gbg kunde vara intressant, men det känns som att det skulle vara bättre att ha fönstren monterade och klara i oktober. ;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.