1 376 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Nya eller beg fönster i källare/suteräng?
Ska till att sätta in 2-3 öppningsbara fönster i suterängplanet i vårt hus i samband med att vi ska isolera grunden. Huset är fr 1941, har original 2 glas fönster i övrigt och är tilläggsisolerat 1988.
Där fönstrena ska sitta är det lite skyddat från insyn (i princip bara grannen ser dem) så det är viktigt att de är säkra.
Men att sätta in dyra treglasfönster från känns som att sätta på 18 tums fälgar på en folka från 60talet om man ser det ur enerigsynpunkt. Så jag funderar på att antingen köpa nya fönster från någon hyfsat bra tillverkare eller att försöka få tag i beg fönster från tex Elitfönster. Eftersom vi ska ta upp hålen för fönstrena själva så är vi inte beroende av att fönstrena ska vara ett visst mått.
Har inte så bra koll på fönster. Så jag skulle behöva lite input.
Någon som har åsikter om detta? Vad skulle ni göra?
Hur pass säkra är tex 5-10 år gamla Elitfönster i förhållande till nya fönster?
Där fönstrena ska sitta är det lite skyddat från insyn (i princip bara grannen ser dem) så det är viktigt att de är säkra.
Men att sätta in dyra treglasfönster från känns som att sätta på 18 tums fälgar på en folka från 60talet om man ser det ur enerigsynpunkt. Så jag funderar på att antingen köpa nya fönster från någon hyfsat bra tillverkare eller att försöka få tag i beg fönster från tex Elitfönster. Eftersom vi ska ta upp hålen för fönstrena själva så är vi inte beroende av att fönstrena ska vara ett visst mått.
Har inte så bra koll på fönster. Så jag skulle behöva lite input.
Någon som har åsikter om detta? Vad skulle ni göra?
Hur pass säkra är tex 5-10 år gamla Elitfönster i förhållande till nya fönster?
Kolla med dina lokala bygghandlare, de brukar ha felbeställda/felmåttade eller fönster de har beställt som folk aldrig kommit och hämtat. Brukar man kunna få billigt.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
eller köpa billiga "plast" fönster.
köpte 4st 10x5 fönster från (tror de heter) Sösdalabyggimport (de har annonser på blocket) för 3-4000:- inkl. frakt
kommer köpa från dem igen när det är dags att byta i vår källare (bara pannrum där med 2 fönster så känns inte att jag behöver dyra fönster, plus att jag vill ha underhållsfritt då det kan stänka/droppa på dem från taket)
köpte 4st 10x5 fönster från (tror de heter) Sösdalabyggimport (de har annonser på blocket) för 3-4000:- inkl. frakt
kommer köpa från dem igen när det är dags att byta i vår källare (bara pannrum där med 2 fönster så känns inte att jag behöver dyra fönster, plus att jag vill ha underhållsfritt då det kan stänka/droppa på dem från taket)
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
har inte provat att "bryta mig in/krossa" mina fönster så har svårt att säga, men är 3-glas så känns bättre än tidigare 2 glas.
men å andra sidan så en motordrivensåg kommer man igenom både plast och träramar
men å andra sidan så en motordrivensåg kommer man igenom både plast och träramar
Klicka här för att svara