19 502 läst ·
24 svar
20k läst
24 svar
Fönster med så tunna karmar som möjligt
Förstår inte hur man kan bygga hus idag på ett sådant sätt att det inte går att byta ut fönstret på ett vettigt sätt. Var likadant på 70-talet i många hus där fönster och dörrar är bärande eller på annat sätt en del av väggkonstruktionen som gör det väldigt komplicerat och tar väldigt många timmar för att byta ut en enkel del.
Bättre att tänka lite längre när man konstruerar hus.
Inte riktigt med på om du anser dessa fönster är bra eller dåliga. Är det något man ska tänka på när man sätter in sina fönster idag?verktygsgurun skrev:Förstår inte hur man kan bygga hus idag på ett sådant sätt att det inte går att byta ut fönstret på ett vettigt sätt. Var likadant på 70-talet i många hus där fönster och dörrar är bärande eller på annat sätt en del av väggkonstruktionen som gör det väldigt komplicerat och tar väldigt många timmar för att byta ut en enkel del.
Skulle jag använda dessa fästjärn kommer de längre ut i konstruktionen och skulle då vara ännu mindre bärande. Kommer ha en 195 stomme så det ska nog vara en rejäl konstruktion.
Menar inte precis bärande i detta fallet, men hur skall du komma åt fästbeslagen i framtiden om du skall byta ett fönster utan att riva halva fasaden ?Suhagg skrev:Inte riktigt med på om du anser dessa fönster är bra eller dåliga. Är det något man ska tänka på när man sätter in sina fönster idag?
Skulle jag använda dessa fästjärn kommer de längre ut i konstruktionen och skulle då vara ännu mindre bärande. Kommer ha en 195 stomme så det ska nog vara en rejäl konstruktion.
OK, jag är själv lite osåker på fästbeslagen som sätts i underkant. Har inte använt dem utan byggt ut stommen för att ställa fönstren på.verktygsgurun skrev:
Dock måste de invändiga smygarna tas bort för att beslagen skall kunna lossas och sedan tas fönstret ut. Gissar att man inte kommer undan arbetet med smygar vid något fönsterbyte - ofta måste väl även smygarna och fodren på utsidan tas bort.
Bra gjort att du byggde ut stommen. Ja man byter oftast smyg i samband med fönsterbytet.ramini skrev:OK, jag är själv lite osåker på fästbeslagen som sätts i underkant. Har inte använt dem utan byggt ut stommen för att ställa fönstren på.
Dock måste de invändiga smygarna tas bort för att beslagen skall kunna lossas och sedan tas fönstret ut. Gissar att man inte kommer undan arbetet med smygar vid något fönsterbyte - ofta måste väl även smygarna och fodren på utsidan tas bort.
Vilken modell av Velfacfönster är det, på den första bilden ser det ut som att bågen är i sektioner (som en trappa), men det kanske är det självexpanderande fogbandet som syns bakom bågen?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden