Hej!
Har nu tagit tag i sommarens projekt - Fönsterbyte. Fasaden är mestadels tegel förutom norrsidan som är halvtegel. Började med det minsta fönstret i kontoret. Efter att ha rivit ut det kunde jag till min glädje konstatera att hålet var tillräckligt stort trots att det saknades drevning på det gamla och dom nya fönstrena ska därmed passa. Men efter att ha kikat in i väggen mellan diverse skivmaterial kunde jag kostatera att det är väldigt mycket trä mot trä vilket borde leda till en hel del köldbryggor? Dom hade bland annat slagit en planka mot fönsterkarmen spikad från utsidan som nu bara sitter klämt fast, bakom den finns lite regälare virke att skruva i. Med plankorna på plats har jag ca 102x132cm för mitt 10x13 fönster men tar jag bort plankorna blir hålet ytterligare 3cm större och mellanrum mellan karm och vägg blir lite onödigt stort. Ska jag behålla plankorna och ha ett någorlund normalstort hål eller slita bort dom och dreva massor?
(På bilden har jag tagit bort den på sidan medan ned nedre sitter kvar)
Har nu tagit tag i sommarens projekt - Fönsterbyte. Fasaden är mestadels tegel förutom norrsidan som är halvtegel. Började med det minsta fönstret i kontoret. Efter att ha rivit ut det kunde jag till min glädje konstatera att hålet var tillräckligt stort trots att det saknades drevning på det gamla och dom nya fönstrena ska därmed passa. Men efter att ha kikat in i väggen mellan diverse skivmaterial kunde jag kostatera att det är väldigt mycket trä mot trä vilket borde leda till en hel del köldbryggor? Dom hade bland annat slagit en planka mot fönsterkarmen spikad från utsidan som nu bara sitter klämt fast, bakom den finns lite regälare virke att skruva i. Med plankorna på plats har jag ca 102x132cm för mitt 10x13 fönster men tar jag bort plankorna blir hålet ytterligare 3cm större och mellanrum mellan karm och vägg blir lite onödigt stort. Ska jag behålla plankorna och ha ett någorlund normalstort hål eller slita bort dom och dreva massor?
(På bilden har jag tagit bort den på sidan medan ned nedre sitter kvar)
Okej, då får det blir att behålla dom, är ju faktiskt lättast.
Började fundera på om man ska ha fuktspärr i den invändiga smygen? Tänkta sätta en liten smyg på insidan så persienerna går in där, även fast jag blivit rekommenderad att sätta fönstrena så lång in som möjligt på den varma sidan.
Började fundera på om man ska ha fuktspärr i den invändiga smygen? Tänkta sätta en liten smyg på insidan så persienerna går in där, även fast jag blivit rekommenderad att sätta fönstrena så lång in som möjligt på den varma sidan.
Du kan sätta fönsterna så lång ut att utsidan an fönstret livar med asfaboarden.
Nu är snart alla fönster monterade, bara ett men det blir ett mindre så där blir det merarbete så det får vänta. Det blev lite olika montage då det skilljde sig endel på dom gamla. Fönstret på bild var det enda som såg ut så. Mina största fönster saknade reglar på sidorna och dom höga fönstrena vid altandörren har drev så där blev hålet lite stort.
Men nu till ett problem. Ett av dom stora fönstrena (14x13) lutade väggen nå vansinnigt innåt. Det lutade 1,5cm på 130cm vilket resulterade i att fönstret kom långt ut längt upp. Jag har alubeklädda träfönster så är det aluminumet som får liva med asfaboarden eller är det träet? Det står i montageanvisningarna att fönstret ska monteras i våg och lod men då det är vridfönster borde lodet inte vara supernoga och det borde gå att låta fönstret följa väggen lite? Eller tänker jag helt galet?
Men nu till ett problem. Ett av dom stora fönstrena (14x13) lutade väggen nå vansinnigt innåt. Det lutade 1,5cm på 130cm vilket resulterade i att fönstret kom långt ut längt upp. Jag har alubeklädda träfönster så är det aluminumet som får liva med asfaboarden eller är det träet? Det står i montageanvisningarna att fönstret ska monteras i våg och lod men då det är vridfönster borde lodet inte vara supernoga och det borde gå att låta fönstret följa väggen lite? Eller tänker jag helt galet?
De gör inget att det lutar. Bara sidorna lutar lika mycket så öppningspringan blir hyfsat jämn.
Tog inga offerter, kollade priser och när XL-bygg hade 36% rabatt slog jag till och beställde och betalade i mars 2011. Tog med 1.2u, fanns att välja så det gick att få 0,9u men han på XL rekommenderade inte det då det blir mer problem med utvändig kondens. Något som jag ändå märkt av. Mest var det i höstas när det låg kring 0 grader, märkte även när det skulle till att slå om. Då slog fönstrena igen och sen drog temperaturen iväg. I vinter har jag haft rätt mycket invändig kondens, speciellt i sovrummen med rullgardin. Men då är ventilationen näst intill obefintlig då jag har fjärrvärme och självdrag. Hade samma problem med dom gamla fönstren, men där hann vattnet frysa till is. Efter köldknäppen i jan-feb så har det varit betydligt mindre kondens på insidan. Förmodligen fick vi ner luftfuktigheten när det låg -30 i en vecka. Nu håller jag på att projektera för FTX ventilation som blir till att installera i sommar/höst och då räknar jag med att kondens problemen på insidan kommer försvinna eller kraftigt minska.
Monteringen gjorde jag helt själv, tog naturligtvis hjälp av nära och kära för att lyfta dom på plats. Använde vanligt drev, bottningslist och latex på insidan.
Tror jag ska ha någon bild på utvändiga kondensen om du är intresserad.
Monteringen gjorde jag helt själv, tog naturligtvis hjälp av nära och kära för att lyfta dom på plats. Använde vanligt drev, bottningslist och latex på insidan.
Tror jag ska ha någon bild på utvändiga kondensen om du är intresserad.
Klicka här för att svara