S
Vi bor i en del av Sverige där kranvattnet innehåller mycket kalk.

Vi har svårt att få våra fönster rena (blir "flammiga" trots flera försök med olika medel) och har börjat fundera över om det kan hänga ihop med vårt kranvatten.

Vi har f ö också ett kalkneutraliserande filter installerat i villan, vilket ju generellt skall avhjälpa kalkrelaterade problem - men nästa fråga då (med tanke på fönsterputs-problemen) blir ju om filtret (och dess antikalk-medel) månne försvårar fönsterputsningen.

Vi har vid något tillfälle haft fönsterputsfirma i huset och då uppstod inte dessa problem. Har inte koll på vilket vatten/medel de använde.

Är det någon som har liknande förutsättningar och upplever det som ovan beskrivs? Skall man månne köpa avhärdat vatten att använda vid fönsterputsning, för att nå ett gott resultat??

Prova att putsa med regnvatten? Annars brukar bilfönsterputs vara bra.

Det finns flera kem som fönsterputsare kan använda när de putsar fönster. Dels fönstersåpa (ett kem som gör att "vätskan" på fönstret inte torkar för fort. Sedan finns det ett annat kem (har inte namnet i huvudet precis just nu) som även håller fönstret fuktigt även om solen ligger på fönstret, eller det vi använder allra mest helt vanligt diskmedel (Yes). I de allra flest fallen använder vi bara Yes diskmedel vid fönsterputs.

Mycket handlar om vilken teknik man använder och vilka redskap man använder. Se till att ha luddfria handdukar samt en BRA skrapa med ett bra blad. Så fort bladen blir rundade i kanten ska de bytas.

Varför fönstren blir flammiga vet jag dock inte, har inte varit med om det.

Förblir dom flammiga även när glasen torkat?

Ibland bildas kondens medan man putsar och det kan vara svårt att få bra, eftersom mycket kondens kan göra att man får rinnmärken när fönstren torkat.Får man kondens brukar det i de allra flesta fallen försvinna av sej själv.

S
Moki skrev:
Varför fönstren blir flammiga vet jag dock inte, har inte varit med om det.

Förblir dom flammiga även när glasen torkat?
Yes, det är när de torkat som flammigheten "blommar ut...". ;-(

Varför inte prova med fönsterputs spreja på det och torka tort med tidningspapper det har fungerat i över 50 år minst.

Tidningspapper, funkade förr, men sedan de har ändrat pappret till tidningar är det inget som rekommenderas.
En annan möjlighet att du putsar i direkt solljus? Det kan man göra, men det är mycket, mycket svårare. Då krävs rikitgt blött fönster, att man är snabb med skrapan. Det bästa att göra då, är att bara blöta upp en del av fönstret och sedan torka bort för att sedan ta en annan bit av fönstret. Ränder kan man ta bort med en torr handduk. Det är också att ha en bra fönsterskrapa, med skarpa kanter. Om kanten på torkarbladet är rundat är det svårare att få det bra.

Jag vet att om man putsar i minusgrader och med t-röd kan fönstret bli flammigt, kan det någon gång ha blivit putsat i minusgrader?

Moki du vet ej vad du talar om när du påstår att tidningspapper ihop med fönsterputs inte fungerar, får du det inte bra med det så har du tummen mitt i näven.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.