24 459 läst ·
9 svar
24k läst
9 svar
Fönsterkitt, snabbtorkande?
Jag håller på att renovera alla fönster på huset, drygt 30 bågar fick jag det till så det kommer att ta sin lilla tid. En sak som retar mig (och förvånar mig) när det gäller fönsterrenovering är att kittet man använder känns så "primitivt", om ni förstår vad jag menar... Jag har provat två sorter, båda i tub för patronspruta, Tremco av klassisk seg typ och ett billigare från Jula. Mina erfarenheter:
Tremco:
- Väldigt trögt att trycka ut ur patronen.
- Torkar löjligt långsamt, jag har gett upp att vänta på att det ska bli hårt efter ett par veckor och målat fönstren i alla fall.
- På plussidan har jag lärt mig att få till en hyfsat fin kittfals med kittkniven, men det känns som det fäster lite dåligt på en del ställen.
Jula:
- Kletigt, både färg och konsistens som messmör ungefär (en produkt jag har lärt känna på gamla dar med en liten dotter som brukar vara hård i magen...)
- Lätt att trycka ut.
- Hopplöst att få en snygg fals, det är iofs lätt att "bre" ut kittet men överskottet kletar ner och förstör det man redan gjort.
- Torktiden vet jag ännu inte, de påstår på förpackningen att man ska kunna måla över efter fem dagar men efter tre dagar är det i alla fall inte i närheten av torrt.
Varför ska man behöva använda nåt som torkar så långsamt som båda de här produkterna? Finns det nåt alternativ? Jag är inte typen som gillar att använda gammalmodiga material bara för sakens skull, även om det är ett gammalt hus och gamla "fina" fönster. Finns det nåt bra snabbhärdande och illaluktande tvåkomponentsgrejs så är jag beredd att ge det en chans
Tremco:
- Väldigt trögt att trycka ut ur patronen.
- Torkar löjligt långsamt, jag har gett upp att vänta på att det ska bli hårt efter ett par veckor och målat fönstren i alla fall.
- På plussidan har jag lärt mig att få till en hyfsat fin kittfals med kittkniven, men det känns som det fäster lite dåligt på en del ställen.
Jula:
- Kletigt, både färg och konsistens som messmör ungefär (en produkt jag har lärt känna på gamla dar med en liten dotter som brukar vara hård i magen...)
- Lätt att trycka ut.
- Hopplöst att få en snygg fals, det är iofs lätt att "bre" ut kittet men överskottet kletar ner och förstör det man redan gjort.
- Torktiden vet jag ännu inte, de påstår på förpackningen att man ska kunna måla över efter fem dagar men efter tre dagar är det i alla fall inte i närheten av torrt.
Varför ska man behöva använda nåt som torkar så långsamt som båda de här produkterna? Finns det nåt alternativ? Jag är inte typen som gillar att använda gammalmodiga material bara för sakens skull, även om det är ett gammalt hus och gamla "fina" fönster. Finns det nåt bra snabbhärdande och illaluktande tvåkomponentsgrejs så är jag beredd att ge det en chans
Produkter som diskuteras: "kittkniven"
Kittskrapa Speedheater
För glas och kittfalsar
162 kr inkl moms
Läs mer
Ren gissning, men ska den verkligen "torka" helt?
Har använt burkkitt, både Danalim och Flyger. Om burkkittet är för kletigt tillsätter man krita och om det är för fast tillsätts linolja.
Efter en vecka har kittet torkat så att det går att måla. Går att måla tidigare, men är kittet kletigt halkar färgen av.
Efter en vecka har kittet torkat så att det går att måla. Går att måla tidigare, men är kittet kletigt halkar färgen av.
Naee, det är kanske inte tanken, när kittet väl har torkat så brukar det ju spricka, men jag tycker knappt det har blivit nåt hårdare alls på ett par veckor
Och egentligen, varför skulle det inte "torka" om vi tänker lite förutsättningslöst? Andra lim, färger och liknande man brukar använda torkar/härdar ju och får sin slutgiltiga konsistent på max nåt dygn.
Fördelen med linoljekitt är att det inte är som du beskriver om ditt bekymmer med patronerna. Kittet går dessutom att måla på direkt....med linoljefärg
. Jag har nästan tappat räkningen på alla bågar jag har hel- och halvrenoverat nu, men det djävligaste som finns är att försöka få bort stenhårt konstigt kitt eller i värsta fall gammalt plastic padding, om man behöver byta en ruta. Eller att kittet är sprucket med uppfläkta kanter och behöver snyggas till. Det är svårt att få snyggt.
Jag använder linoljekitt på burk och kittkniv eller så blandar jag kittet själv.
Jag använder linoljekitt på burk och kittkniv eller så blandar jag kittet själv.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "linoljekitt"
Äkta linoljekitt
Tillverkat av rå linolja och krita
67 kr inkl moms
Läs mer
Körde med med Cascos FÖNSTERKITT på patron förra året när det var dags att renovera fönster, kanske inte helt traditionsenligt korrekt, men det var rätt så lättjobbat och rätt lätt att få till en snygg fog med fogpinne efter att ha tränat lite. Om jag kom ihåg det rätt så var det övermålningsbart på ett dygn så man kunde få upp lite tempo i arbetet.
Jo det kan nog bli ett intressant jobb, till en början med, att kitta gamla fönster. Snyggast och bäst blir det med en bra kittkniv. En sådan kan man göra själv av en billig brödkniv med klingan av tunn plåt, slipa till en sådan, eller klipp bort sen tandade delen av "fransbrödkniven". Det går bra att lägga på med tuben, skär till en lagom spets på munstycket, och skär av spetsen tvär framtill. Detta får göras med lite precition till förhållandet till hur djupt glaset ligger=falsens höjd. Om man har en låg fals, och lägger en bred sträng kitt, så blir denna ganska platt och bred, vilket får den att torka ut och falla av efter ett år. Viktigt är också vilken temperatur kittet har när man jobbar med det, så det blir till att öva sig fram. Håller man tuberna i rumstemperatur (20 grader) brukar det funka. Håll sprutan stadigt och med tryck mot glas och karm, och tryck ut kittet med kraft bakom, men inte så bordust så glaset spricker. Att måla glas o karm innan , är ett måste, egentligen skall det målas någon tiondel längre ut på glaset, än där kittet hamnar. Det är inte ovanligt, man får vänta med målningen några månader upp till 6) innan man kan måla kittet och bågen. Ge akt på småfåglarna, de gillar att käka på kittet, och svårt att få ordning på kittet efter detta.
När jag sprutar större objekt, kan det se ut så här...ibland kan husen vara 100 meter långa..

När jag sprutar större objekt, kan det se ut så här...ibland kan husen vara 100 meter långa..

Redigerat:
Förutom att måla innan man kittar (som skall göras för att trät inte skall torka ut kittet - det är det som får det att spricka) så skall man när man målar kittet även måla 1-2 mm ut på glaset så man förseglar skarven mellan glas och kitt.
Linoljekitt är lättast att jobba med och kan målas direkt med linoljefärg. Se till att ha linoljat trät under bara, annars sugs oljan ur kittet så det inte vill sitta.
Modernt kitt som är som silikon torkar snabbare och uppskattas inte lika mycket av fåglarna. Jag tycker att det är lite svårare att få snyggt som amatör, själv körde jag masktejp på glaset (där jag inte ville ha klet) innan jag la på kittet och slätade ut, då blev det perfekt. Men jobbigt att maska.
Modernt kitt som är som silikon torkar snabbare och uppskattas inte lika mycket av fåglarna. Jag tycker att det är lite svårare att få snyggt som amatör, själv körde jag masktejp på glaset (där jag inte ville ha klet) innan jag la på kittet och slätade ut, då blev det perfekt. Men jobbigt att maska.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden