6 143 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Hyfsat billig ommålning av gabondörrar?
Vi har ett antal gabondörrar från 50-60-tal.
Två av dem behöver vi kapa några cm pga nya golv och högre tröskel.
Förutom det vill vi också måla om dem, vi kör svensson-vitt-högblankt i hela lägenheten, och dörrarna passar inget vidare. (Och nej, det är inte "lite fräckt att låta det bryta av med äldre stil".)
Vi kommer inte sätta in nya dörrar + karmar osv. I efterhand hade det nog varit ett bra drag, men nu kommer det inte att ske.
Tanken är att göra dem helt vita, men den lilla strukturen de har gör ingenting om den kvarstår.
Utöver det tänkte vi också byta handtag och de där små "brickorna" bakom låshålet. Har provat att plocka loss dem, och med de nya så blir det synliga märken i lacken, eftersom de inte riktigt har samma storlek.
Har fått en offert på bredspackling + slipning + målning på 950/dörr. Känns jävligt dyrt.
Skulle kunna tänka mig att göra det själv, men har inte tillgång till någon riktigt bra lokal att måla i. (Med en 3 månaders bebis i 3:a på 65m2 känns inte klockrent.)
Icke uppvärmd (men inglasad) balkong antar jag är ett dåligt alternativ.
Någon som har förslag på hur vi går framåt? Behövs bredspackling? Antar att det ändå måste slipas?
Tips på målarfirma i gbg-området som kanske kan lösa det hela lite billigare?
Två av dem behöver vi kapa några cm pga nya golv och högre tröskel.
Förutom det vill vi också måla om dem, vi kör svensson-vitt-högblankt i hela lägenheten, och dörrarna passar inget vidare. (Och nej, det är inte "lite fräckt att låta det bryta av med äldre stil".)
Vi kommer inte sätta in nya dörrar + karmar osv. I efterhand hade det nog varit ett bra drag, men nu kommer det inte att ske.
Tanken är att göra dem helt vita, men den lilla strukturen de har gör ingenting om den kvarstår.
Utöver det tänkte vi också byta handtag och de där små "brickorna" bakom låshålet. Har provat att plocka loss dem, och med de nya så blir det synliga märken i lacken, eftersom de inte riktigt har samma storlek.
Har fått en offert på bredspackling + slipning + målning på 950/dörr. Känns jävligt dyrt.
Skulle kunna tänka mig att göra det själv, men har inte tillgång till någon riktigt bra lokal att måla i. (Med en 3 månaders bebis i 3:a på 65m2 känns inte klockrent.)
Icke uppvärmd (men inglasad) balkong antar jag är ett dåligt alternativ.
Någon som har förslag på hur vi går framåt? Behövs bredspackling? Antar att det ändå måste slipas?
Tips på målarfirma i gbg-området som kanske kan lösa det hela lite billigare?
Jag lämnade mina tidigare fabriksmålade innedörrar till MK:s Måleri AB, Asmundtorpsvägen 3, Göteborg för sprutmålning. De gjorde ett jättebra arbete och det tillsammans med ett trevligt bemötande gör att jag kan rekommendera dem. Jag betalade 600:- per dörr i mars i år. Det tycker jag är prisvärt.
Låter bra, hyfsat nära också. Ska ta och höra med dem ifall gabon kan medföra problem som gör det dyrare.
Ingen koll på hur mycket som är "arbete" och hur mycket som är material? För ROT borde väl gälla även på detta?
Tack för tipset!
Ingen koll på hur mycket som är "arbete" och hur mycket som är material? För ROT borde väl gälla även på detta?
Tack för tipset!
Gäller rot när man lämnar in en produkt för åtgärd till någon firma (för jag förstod det som att du hade plats för jobbet hemma)? Måste inte arbetet göras i hemmet? Eller det kanske ses som samma sak i detta läget?
Tror oavsett att om du ber om rot så får du det, de behöver ju inte ange varje detalj på fakturan som sedan går till skatteverket.
Tror oavsett att om du ber om rot så får du det, de behöver ju inte ange varje detalj på fakturan som sedan går till skatteverket.
Tyvärr ger inte lackning eller målning av dörrar som sker i företagets lokaler rätt till skattereduktion för ROT. Det är tydligt angivet hos Skatteverket.
Jag var angelägen om att få dörrarna sprutlackerade på verkstad. Därför avstod jag från ROT-avdraget som gäller vid målning i hemmet.
Jag var angelägen om att få dörrarna sprutlackerade på verkstad. Därför avstod jag från ROT-avdraget som gäller vid målning i hemmet.
Klicka här för att svara