Inte fasen behöver man rymddräkt bara för att man ska skumma ett fönster eller liknande. Men skyddsbrillor är bevisligen smart.....

Mikael_L
Underskatta aldrig aggressiva kemikalier!
En hemmaanvändare behöver givetvis inte investera i någon helkroppsdräkt för att skumma några gånger under sitt liv.
Men skyddsglasögon och ett par billiga skräphandskar att bara kasta efteråt tycker jag nog att man kan kosta på sig.
Ev kolfilterandningsmask, om man skulle skumma i utrymmen med dålig luftväxling.
Det är ju inte dyra saker direkt. Och jag lovar att du tycker hälsan skulle varit värd det, om du skulle få problem.
Jag köpte själv en billig kolfilterhalvmask från Jula. Gick väl bara på en hundring, eller möjligen två.
Håller hela mitt liv med tanke på vad sällan den behöver användas.
(Jag använde den inte när jag fogskummade, ty det har jag bara gjort då formen för grunden byggdes = extremt bra ventilation, men däremot när jag kröp runt och sprutade vinden på garaget med boracol.)

Jag kan ju berätta om hur snabbt jag blev allergisk mot fotoframkallningsvätska, och hur ont det gjorde mina händer.
Och det var inte i någon professionell utövning med daglig exponering, utan bara några gånger per år, under en period. Och inte höll jag på och badade händerna i det heller, utan försökte väl så gott som möjligt undvika att få det på mig, skölja händerna efteråt osv, men en hel del slarvade jag väl.

Redigerat:
  • Gilla
Braf
  • Laddar…
Problemet med isocyanaterna i härdplast är att du kan när som helst bli allergisk, efter 2 mån eller 50 år, men när du väl blivit det kan du inte vara i närheten utan att bli dålig. Vilket i många fall betyder att du har svårt att arbete på byggen osv. Redigt allergiframkallande. Håller med tidigare talare, använd handskar, släng på dig ett par brillor för ögonens skull, och får du det på huden, skrubba hellre bort det än att använda lösningsmedel som t-röd, lacknafta eller thinner.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Självklart ska man ha lämpligt skydd, men att dra upp kriterierna för professionellt användande med utbildning och läkarkontroller är ju näst intill skrämselpropaganda, så därför drog jag några paralleller till andra produkter med motsvarande farliga ämnen och krav för professionellt användande för att ställa det hela i ett perspektiv som man förhoppningsvis lättare kan relatera till som lekman.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Fogskum eller inte vid min trappa. :) det är vad tråden handlar. Tackar för förmaningarna dock...

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Mikael_L
Jag skulle kunna tänka mig att använda både fogskum likväl som MU.
Själv är jag ju inte så van att hålla på och fogskumma så därför skulle jag möjligen tveka över det. men det har ju inget med funktionen att göra. :)

Sen kan man ju möjligen låta tankarna vandra mot isolermaterial med helt sluten porstruktur som därför inte ens kommer ta upp fritt vatten.
Jag har inte någon bra koll på vad som finns i området, men jag tror att vissa PUR-skumsisolering har helt tät porstruktur. Isolering som man ibland hittar runt rör och sånt.
http://www.pu-nordic.fi/Teknisk_databank/vatten_och_fukt

Men troligen krånglar vi väl bara till det i onödan såhär ... eller ... ;)

Jenspeh skrev:
Fogskum eller inte vid min trappa. :) det är vad tråden handlar. Tackar för förmaningarna dock...
Sorry. Har inget vettigt att säga i din fråga, men ska du fogskumma, ha handskar ;)

Eller så skippar man masken och använder ESSVEs isocyanatfria EVO skum

Redigerat:
Ursäkta jag tjatar vidare om faran med härdplaster. Ville bara förtydliga att de föreskrifter (lagar) som finns kring fogskum skall följas ifall man hanterar mer än 500gr fogskum per år. Så med vi pratar inte om daglig användning för att det skall vara farligt.

Jag fogskummade under min tröskel med samma förutsättningar som du har. Det har funkat i över 10år nu. Men som Hubbe2 skrev satsa på ett isocyanatfritt fogskum för din och din familjs hälsas skull.

Skum är bara diffusiobstätt i obearbetat tillstånd. Dvs skär du rent för att det svällt för mycket så är det inte difftätt längre.

Vad du än gör om du skummar, använd ett diffusionstätt skum med slutna celler, det är viktigt. 2-komponents polyuretan. Och då kan du bearbeta det utan problem.

Snacket om att använda ett isocyanatfritt skum för din familjs hälsa är rent struntprat. Annars hade varenda svensk haft symptom idag...

2 komponents poly. Check! Och då kan man skära i det också så jag kan gjuta på. Lysande!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.