3 974 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Byta fönsterkassett mot något mycket tystare?
Jag har treglas kassetter med träram från 1980... Och det låter ju så mycket inne i rummen så man kan tro dom står öppna.
Jag pratade med en glasmästare och det skulle ju inte vara allt för dyrt att byta en kassett.
Tänkte börja med sovrummet.
Han sa att är det samma tjocklek på rutorna så vibrerar rutorna likadant därav blir det inget bromsande på ljudet. Han pratade om en kassett där en av de tre rutorna var tjockare och då mycket tystare.
Tänkte höra med er först. Finns det någon särskild kassett som anses vara bästa köpet i dessa samband?
Jag pratade med en glasmästare och det skulle ju inte vara allt för dyrt att byta en kassett.
Tänkte börja med sovrummet.
Han sa att är det samma tjocklek på rutorna så vibrerar rutorna likadant därav blir det inget bromsande på ljudet. Han pratade om en kassett där en av de tre rutorna var tjockare och då mycket tystare.
Tänkte höra med er först. Finns det någon särskild kassett som anses vara bästa köpet i dessa samband?
Är det genom glaset som ljudet kommer? Innan vi bytte fönster så bytte vi tätningslister på våra 2+1 och det gjorde skillnad. Att sen byta till 48mm treglaskassetter gjorde givetvis betydligt mer, men det kostade å andra sidan mer än listerna 
Det finns speciella kassetter för ljudisolering. Utöver skillnad i glas har jag för mig att även avstånden mellan glasen kan skilja.
Sent from my HTC Desire using Byggahus
Det finns speciella kassetter för ljudisolering. Utöver skillnad i glas har jag för mig att även avstånden mellan glasen kan skilja.
Sent from my HTC Desire using Byggahus
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Det finns förmodligen data om vilket ljudinsläpp en specifik kasett har, så att du kan jämföra olika konstruktioner.
Det är många faktorer som spelar in, bl.a. det som din glasmästare berättat.
Men titta på db(decibell) för bullerskydd och välj en med högt värde.
Det är många faktorer som spelar in, bl.a. det som din glasmästare berättat.
Men titta på db(decibell) för bullerskydd och välj en med högt värde.
Även om det naturligtvis är reklam från en tillverkare så tycker jag den här broschyren är ganska lättbegriplig:
http://www.pilkington.com/assetmana...tB45glJEw==&ct=pdf&file_name=SEGF2012-007.pdf
På sidan 5 finns en tabell där man kan jämföra olika kombinationer av glas. Speciella laminerade glas verkar dämpa bättre en massiva vid samma tjocklek.
OBS dock att vikten kan bli betydligt högre för en kasett som dämpar bra än för en vanlig 3-glaskasett. Det finns en kolumn för kg/kvm i tabellen så att man kan räkna på det.
Även priset kan bli kännbart. Skillnaden kan röra sig om flera tusen kr per kvm.
http://www.pilkington.com/assetmana...tB45glJEw==&ct=pdf&file_name=SEGF2012-007.pdf
På sidan 5 finns en tabell där man kan jämföra olika kombinationer av glas. Speciella laminerade glas verkar dämpa bättre en massiva vid samma tjocklek.
OBS dock att vikten kan bli betydligt högre för en kasett som dämpar bra än för en vanlig 3-glaskasett. Det finns en kolumn för kg/kvm i tabellen så att man kan räkna på det.
Även priset kan bli kännbart. Skillnaden kan röra sig om flera tusen kr per kvm.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden