9 786 läst ·
9 svar
10k läst
9 svar
För kallt för fogskum?
Vi har nu fått våra fönster bytta i huset. Montörerna lämnade kvar en tom flaska fogskum och när jag läste på den så stod det användningstemperatur ner till 5+ grader. Idag har vi haft 5-6 minusgrader. Tror ni att det spelar någon roll? :x
Det verkar ha stelnat på utsidan, men har det fått försämrade egenskaper?
Det verkar ha stelnat på utsidan, men har det fått försämrade egenskaper?
Jag hade inte använt det, vidhäftningen kan blir sämre, och skummet kanske inte expanderar lika bra.
Jag skulle kolla upp om det fanns ett skum som klarar av minusgrader eller vänta på lite bättre väder.
Det kan bli jättetråkigt om skummet inte fungerade som det skulle.
Jag skulle kolla upp om det fanns ett skum som klarar av minusgrader eller vänta på lite bättre väder.
Det kan bli jättetråkigt om skummet inte fungerade som det skulle.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 inlägg
Inga garantier gäller för någon produkt från svenska träfönster tillverkare! Läsa också här:
"Det är av största vikt att Elitfönsters anvisningar för hantering, skötsel och montering följs noga för att garantierna skall gälla. Angående montering, notera särskilt att användning av fogskum eller liknande inte är tillåten. Inga garantier gäller för någon produkt från Elitfönster om fogskum använts vid montage."
http://www.elitfonster.se/Documents...antidokument/Garantibevis industri 100914.pdf
"Det är av största vikt att Elitfönsters anvisningar för hantering, skötsel och montering följs noga för att garantierna skall gälla. Angående montering, notera särskilt att användning av fogskum eller liknande inte är tillåten. Inga garantier gäller för någon produkt från Elitfönster om fogskum använts vid montage."
http://www.elitfonster.se/Documents...antidokument/Garantibevis industri 100914.pdf
Redigerat:
Det här är ju inte den första tråden som handlar om fogskum i samband med fönsterbyte och i alla så är det någon som kommer med den information som står ovan, att fönstertillverkarna inte gillar fogskum, oftast pga risk för skador orsakade av skummets kraft vid expansion. Varför använder hantverkare skummet ändå? Visst, jag fattar att det är snabbare än att dreva (heter det väl...?) fönstret men för mig känns det som respektlöshet i någon märklig form och hänsynslöst mot kunden som står där med bågnande fönsterkarmar. Jo, jag vet att fönstren säkert klarar sig i 95 procent av fallen och ibland kanske kunden själv går med på att skum får användas för då går det snabbare och blir billigare. Vad jag undrar är varför man helt enkelt struntar i tillverkarens rekommendationer, det känns inte helt okej. Gör man så på fler områden?
För övrigt skulle jag kontakta tillverkaren/återförsäljaren av skummet i fråga och fråga dem om vad som händer eller inte händer under deras angivna temperatur.
För övrigt skulle jag kontakta tillverkaren/återförsäljaren av skummet i fråga och fråga dem om vad som händer eller inte händer under deras angivna temperatur.
Jag har frågat de som installerade fönstret och tydligen så använde de ett sorts skum invändigt och ett annat, som fungerar i kyla, utvändigt. Jag såg flaskan och det stod -10 på den. 
Jag har inte sett några problem med bågnande fönsterkarmar på mina fönster ännu, peppar peppar...
Jag har inte sett några problem med bågnande fönsterkarmar på mina fönster ännu, peppar peppar...
Medlem
· Västra Götaland
· 2 inlägg
@ToRy: Helt klart, vi använder aldrig fogskum. Fönster tillverkarens rekommendationer gäller! Använder snickaren skum - ingen garanti!
@Roony: "Jag har inte sett några problem med bågnande fönsterkarmar på mina fönster ännu, peppar peppar..."
Hej Roony, är det träfönster?
@Roony: "Jag har inte sett några problem med bågnande fönsterkarmar på mina fönster ännu, peppar peppar..."
Hej Roony, är det träfönster?
Givetvis får man kolla vad fönsterleverantören rekommenderar. Helst ska man ju kolla det innan man beställer fönster. Om karmarna inte tål belastningen så får man ju respektera det.plastfönster skrev:
Å andra sidan så har leverantörerna till mina fönster rekommenderat skum.
Det är stor skillnad på skum och skum....själv använder jag ett skum som inte hårdnar utan är mjukt efter härdning. Om fönstret kärvar efter montage så är det väl snickaren/ montören som får fixa problemet. 3 års montagegaranti är det minsta man skall kräva. Har inte fönstret kärvat efter 3 år lär det inte kärva sen heller.
Klicka här för att svara