Hej,
Jag har ett humidorskåp som jag skulle vilja få lite tätare i dörren. Det är idagsläget ganska tätt, vilket betyder att det inte fungerar med dito 1-3,5mm valfri-bokstavs-tätningslist eftersom springan nu är någon från 0 till några tiondels mm och det börjar klämma för mycket med dito tätningslister (jag har provat).
I dagsläget är det inget jättestort problem, det betyder bara att jag måste fylla på mina beads/fuktare lite oftare eftersom fukten smyger ut genom springan. Det hade varit trevligt att istället behöva bry sig om att lufta skåpet då och då.
I en utopi skulle det vara exempelvis något likt en isoleringstejp som är ca ~1 mm tjock och av dito material som P/K/X-tätningslisterna allt vad de heter.
Finns det någon som vet av om det finns några liknande tätningslister som är så pass tunna som 1 mm?
PS, jag vill inte gärna distansera ut gångjärnen eftersom det kommer ställa till det med låsmekanismen.
Jag har ett humidorskåp som jag skulle vilja få lite tätare i dörren. Det är idagsläget ganska tätt, vilket betyder att det inte fungerar med dito 1-3,5mm valfri-bokstavs-tätningslist eftersom springan nu är någon från 0 till några tiondels mm och det börjar klämma för mycket med dito tätningslister (jag har provat).
I dagsläget är det inget jättestort problem, det betyder bara att jag måste fylla på mina beads/fuktare lite oftare eftersom fukten smyger ut genom springan. Det hade varit trevligt att istället behöva bry sig om att lufta skåpet då och då.
I en utopi skulle det vara exempelvis något likt en isoleringstejp som är ca ~1 mm tjock och av dito material som P/K/X-tätningslisterna allt vad de heter.
Finns det någon som vet av om det finns några liknande tätningslister som är så pass tunna som 1 mm?
PS, jag vill inte gärna distansera ut gångjärnen eftersom det kommer ställa till det med låsmekanismen.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kanske s.k. dammtätningslist skulle gå bättre.
Dvs sån av skumplast. Den borde kunna klämmas ihop mer.
Sista utvägen är väl annars att sluta röka
Dvs sån av skumplast. Den borde kunna klämmas ihop mer.
Sista utvägen är väl annars att sluta röka
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad sägs om det här fusket då:
Sätt tejpremsor runt dörrens kanter.
Lägg en silikonsträng runt skåpets kanter där tätningen skall vara.
Stäng skåpet, men inte riktigt helt, försök spara en halv mm.
Kanske några tillskurna tändstickor som kilar i hörnen.
Låt silikonet härda.
Öppna och tag bort tejpen.
Klart!
Kanske inte blir perfekt, men borde bli bättre i alla fall
Sätt tejpremsor runt dörrens kanter.
Lägg en silikonsträng runt skåpets kanter där tätningen skall vara.
Stäng skåpet, men inte riktigt helt, försök spara en halv mm.
Kanske några tillskurna tändstickor som kilar i hörnen.
Låt silikonet härda.
Öppna och tag bort tejpen.
Klart!
Kanske inte blir perfekt, men borde bli bättre i alla fall
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du får väl träna på något billigt 
Med en sådan här och en 300 ml patron går det lätt att lägga en jämn sträng
http://www.jula.se/patronspruta-192202
Med en sådan här och en 300 ml patron går det lätt att lägga en jämn sträng
http://www.jula.se/patronspruta-192202