Skall snart montera många fönster i vårt bygge. Har i flera år vetat om winfix lilla verktyg, se här: www.winfix.se

winfix.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En enkel sak som sätts i hålet för karmskruven på bägge sidor av fönstret, vilar mot väggen och hindrar därmed fönstret att åka ut. Sen kan jag utan en enda kil väga in fönstret och steglöst justera med hjälp av skruven på verktyget.

Jag tycker det verkar väldigt bra. Problemet är att det kostar ca 3000 kr att köpa två sådana där, och det känns mycket.

Finns det alternativ? Kanske någon som köpt och använt och vill hyra ut / sälja till mig istället för att alla ska köpa en egen?

ullberg
Om du väljer kamhylsa istället för karmskruv får du också väldigt bra justermöjlighet utan kilar, har svårt att se att jag skulle behöva bättre, men så har jag inte provat den där prylen.

EDIT: kanske fattar jag inte exakt vad den gör, tar den både djupet och sidled? i så fall löser ju karmhylsan bara det ena (sidled / justering), djupet tar jag med en regel (+ev. distans) på utsidan eller genom att mäta, men det är klart, då kanske winfix ökar produktiviteten...

EDIT2: det verkar som att jag verkligen inte fattat (eller fattar för den delen), det är alltså bara smygdjupet? Då får man nog vara fönstermontör för att motivera det inköpet. Får du två stycken sådana för 3k eller är det två par, så att du åtminstone kan justera in nederkanten också?

/U

Redigerat:
Karmhylsor använder jag.
Det finfix löser utan problem är fönstrets placering / lodräthet utåt/inåt, vilket annars kan vara trixigt.

S
montera en bräda ute som kan fönstret kan väga mot?
och så montera ogärna fönster ensam

skall försöka leta upp bild på "brädan/orna"

Inget att ha... Gör det bara omständigare..
Bättre att köpa winbag isåfall.

Själv köpte jag winbags för när ett par fönster skulle flyttas ut - snabbt smidigt och enkelt. Framförallt att man kan justera med en hand samtidigt som man skruvar eller håller passet med den andra. Otrolig lyftkraft dessutom.

Ärligt talat förstår jag inte varför man ska lägga pengar på hjälpmedel för fönstermontering. Med karmhylsor eller karmskruv så är ju monteringen busenkel. Jag bruka dra ner två franskskruvar i undre regeln så är det skitenkelt att ställa i våg till att börja med.

Bräda utanför och lyft/justera med kofot. Lägg under masonitbitar när allt stämmer enligt vattenpasset och dra i skruven. Lätt som en plätt.

mycke_nu skrev:
Bräda utanför och lyft/justera med kofot. Lägg under masonitbitar när allt stämmer enligt vattenpasset och dra i skruven. Lätt som en plätt.
Om det är ett trähus och fönstret skall liva med utsida ja....:)
Men om det är montage i sten så är winbags riktigt bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.