Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Skall snart montera många fönster i vårt bygge. Har i flera år vetat om winfix lilla verktyg, se här: www.winfix.se
En enkel sak som sätts i hålet för karmskruven på bägge sidor av fönstret, vilar mot väggen och hindrar därmed fönstret att åka ut. Sen kan jag utan en enda kil väga in fönstret och steglöst justera med hjälp av skruven på verktyget.
Jag tycker det verkar väldigt bra. Problemet är att det kostar ca 3000 kr att köpa två sådana där, och det känns mycket.
Finns det alternativ? Kanske någon som köpt och använt och vill hyra ut / sälja till mig istället för att alla ska köpa en egen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En enkel sak som sätts i hålet för karmskruven på bägge sidor av fönstret, vilar mot väggen och hindrar därmed fönstret att åka ut. Sen kan jag utan en enda kil väga in fönstret och steglöst justera med hjälp av skruven på verktyget.
Jag tycker det verkar väldigt bra. Problemet är att det kostar ca 3000 kr att köpa två sådana där, och det känns mycket.
Finns det alternativ? Kanske någon som köpt och använt och vill hyra ut / sälja till mig istället för att alla ska köpa en egen?
Produkter som diskuteras: "karmskruven"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Om du väljer kamhylsa istället för karmskruv får du också väldigt bra justermöjlighet utan kilar, har svårt att se att jag skulle behöva bättre, men så har jag inte provat den där prylen.
EDIT: kanske fattar jag inte exakt vad den gör, tar den både djupet och sidled? i så fall löser ju karmhylsan bara det ena (sidled / justering), djupet tar jag med en regel (+ev. distans) på utsidan eller genom att mäta, men det är klart, då kanske winfix ökar produktiviteten...
EDIT2: det verkar som att jag verkligen inte fattat (eller fattar för den delen), det är alltså bara smygdjupet? Då får man nog vara fönstermontör för att motivera det inköpet. Får du två stycken sådana för 3k eller är det två par, så att du åtminstone kan justera in nederkanten också?
/U
EDIT: kanske fattar jag inte exakt vad den gör, tar den både djupet och sidled? i så fall löser ju karmhylsan bara det ena (sidled / justering), djupet tar jag med en regel (+ev. distans) på utsidan eller genom att mäta, men det är klart, då kanske winfix ökar produktiviteten...
EDIT2: det verkar som att jag verkligen inte fattat (eller fattar för den delen), det är alltså bara smygdjupet? Då får man nog vara fönstermontör för att motivera det inköpet. Får du två stycken sådana för 3k eller är det två par, så att du åtminstone kan justera in nederkanten också?
/U
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Karmhylsor använder jag.
Det finfix löser utan problem är fönstrets placering / lodräthet utåt/inåt, vilket annars kan vara trixigt.
Det finfix löser utan problem är fönstrets placering / lodräthet utåt/inåt, vilket annars kan vara trixigt.
http://www.byggai.se/Sidor/Filer/0050-55NSC11.pdf
http://www.byggai.se/Sidor/Filer/0117-55NSC1.pdf
hittar inte nå bild på det jag menar här finns ideer hur du kan göra
http://www.byggai.se/Sidor/Filer/0117-55NSC1.pdf
hittar inte nå bild på det jag menar här finns ideer hur du kan göra
Inget att ha... Gör det bara omständigare..
Bättre att köpa winbag isåfall.
Bättre att köpa winbag isåfall.
Produkter som diskuteras: "winbag"
Lyftkudde Winbag för tunga lyft
Lyft 135 kg med en hand
232 kr inkl moms
Läs mer
Själv köpte jag winbags för när ett par fönster skulle flyttas ut - snabbt smidigt och enkelt. Framförallt att man kan justera med en hand samtidigt som man skruvar eller håller passet med den andra. Otrolig lyftkraft dessutom.
Ärligt talat förstår jag inte varför man ska lägga pengar på hjälpmedel för fönstermontering. Med karmhylsor eller karmskruv så är ju monteringen busenkel. Jag bruka dra ner två franskskruvar i undre regeln så är det skitenkelt att ställa i våg till att börja med.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden