3 819 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Säkerhetsfråga till en låssmed
Sida 1 av 2
Hej,
har en säkerhetsfråga gällande dörrlås och nycklar som jag skulle vilja ställa till en låssmed. Då det potentiellt innebär ett stort säkerhetshål så vill jag inte skriva i klartext vad det rör sig om. Förhoppningsvis är jag bara mitt vanliga nojiga jag och kan skriva i efterhand vad jag var rädd för.
Om någon vill vara behjälplig så skicka PM. Jag är ju ganska etablerad på det här forumet så jag hoppas att det kan borga för mig legitimitet. Vill av förklarliga skäl inte ta upp detta på Flashback även om jag säkert hade fått ett "bra" svar där.
edit: Kan lägga till att där jag bor har inte dessa verksamheter öppet på helgen och jag väntar fortfarande på att bli uppringd från igår.
har en säkerhetsfråga gällande dörrlås och nycklar som jag skulle vilja ställa till en låssmed. Då det potentiellt innebär ett stort säkerhetshål så vill jag inte skriva i klartext vad det rör sig om. Förhoppningsvis är jag bara mitt vanliga nojiga jag och kan skriva i efterhand vad jag var rädd för.
Om någon vill vara behjälplig så skicka PM. Jag är ju ganska etablerad på det här forumet så jag hoppas att det kan borga för mig legitimitet. Vill av förklarliga skäl inte ta upp detta på Flashback även om jag säkert hade fått ett "bra" svar där.
edit: Kan lägga till att där jag bor har inte dessa verksamheter öppet på helgen och jag väntar fortfarande på att bli uppringd från igår.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tjyvarna och buset får nog reda på "säkerhetsproblemen" via sina kanaler hur mycket du än spelar hemlighetsfull, fredl.
Så varför inte låta andra forumläsare få ta del av hemligheterna också, så de vet vad de skall se upp med?
Så varför inte låta andra forumläsare få ta del av hemligheterna också, så de vet vad de skall se upp med?
Just i det här fallet kan hålet täppas till och då är det ingen issue längre. Enligt de låssmeder som jag har diskuterat med (både på forumet och bredvid) så är det inte allmänt känt. Det var därför de var måna om att jag skulle ta kontakt med tillverkaren direkt, vilket de även själva skulle göra.KnockOnWood skrev:
Jag spelar inte hemlighetsfull. Information på Internet lever för alltid och en publik "varning" skulle göra mer skada än nytta, IMO. De som eventuellt berörs av det kommer nog att få information om det direkt om det bedöms nödvändigt, vilket jag inte tror.
Jag törs nog sätta en 50-lapp på att det problem som du har "upptäckt" redan finns på Youtube.fredl skrev:Just i det här fallet kan hålet täppas till och då är det ingen issue längre. Enligt de låssmeder som jag har diskuterat med (både på forumet och bredvid) så är det inte allmänt känt. Det var därför de var måna om att jag skulle ta kontakt med tillverkaren direkt, vilket de även själva skulle göra.
Jag spelar inte hemlighetsfull. Information på Internet lever för alltid och en publik "varning" skulle göra mer skada än nytta, IMO. De som eventuellt berörs av det kommer nog att få information om det direkt om det bedöms nödvändigt, vilket jag inte tror.
Dessutom så är det väl av största vikt att du informerar dina medmänniskor så att inte fler personer går runt med undermåliga lås i sina hus. Skandalen med ASSA:s lås häromåret var ju känd länge hos buset och det var ju först när det blev alldeles för många instruktionsfilmer på Youtube som vanliga media uppmärksammade det och ASSA fick krypa till korset.
Finns det på youtube så finns det ju ingen anledning för mig att berätta om det, eller hur?Janus82 skrev:Jag törs nog sätta en 50-lapp på att det problem som du har "upptäckt" redan finns på Youtube.
Dessutom så är det väl av största vikt att du informerar dina medmänniskor så att inte fler personer går runt med undermåliga lås i sina hus. Skandalen med ASSA:s lås häromåret var ju känd länge hos buset och det var ju först när det blev alldeles för många instruktionsfilmer på Youtube som vanliga media uppmärksammade det och ASSA fick krypa till korset.
ASSA skandalen var länge känd av låssmeder och blev publicerad i media tack vare att ASSA inte åtgärdade problemet trots låssmeders begäran.Janus82 skrev:
Jag vet att folk från branschen kontaktade media och erhöll dom informationen för att sätta press på att felen åtgärdades.
Det var inte något buset höll på med innan det blev publikt.
Jag anser att publiceringen var helt korrekt och nödvändig för att få ordning på problemet.
Problemet är åtgärdat och det hann inte drabba någon mer än mig. Kan avslöja att det var bristande utbildning och rutiner som låg bakom men att företaget i fråga har lyft frågan. En efterföljande test visade att åtgärden har haft önskad effekt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 746 inlägg
Om det är åtgärdat kan du ju berätta vad det var, istället för att vara kryptisk! =)