Hej
Jag har fått hem ett nytt fint aluminiumfönster som ska ersätta ett gammalt 2-glas. Väggen är av lecablock och det befintliga fönstret verkar vara spikat direkt i lecan med fyra rejäla spik. Nu har jag kollat upp vad som finns att fästa fönster med i leca och då finns det skruv med plugg och en skruv som man drar rätt i lecan. Vad bör man välja?

Man använder essves hylsor med tillhörande skruv för leca, som dras direkt i lecan. Kommer sitta kalas.

• Gilla
benox
  • Laddar…
Jag ser på mitt fönster att det finns hål för skruvar i mitten på över- och bottenstycke. Bör man ha skruv där oxå?

Är det ett fast fönster så går det bra med fogskum sätt nån kil så det sitter under skumningen bara.

smurfen72 skrev:
Är det ett fast fönster så går det bra med fogskum sätt nån kil så det sitter under skumningen bara.
O när det/om det brinner i huset så ramlar fönstret ut o nån får det i huvudet o dog av det istället för branden! Nä du grejerna skall sitta fast, riktlinjer för montage finns inte utan anledning.

Har ni prövat att elda på skum?

Det finns skum som är godkänt till branddörrar. Nej har inte haft anledning till att elda skum har du provat ?

M
Dessutom blir väl skummet så poröst med tiden så de olika rörelserna i stenmaterial kontra fönstermaterial orsakar sprickbildning som i sin tur eliminerar isoleringvärdet hos skummet. Det är vad konstruktörer och inlästa snickare berättat för mig iallafall.

Tror jag inte på har inte sett inbyggt skum som varit dåligt men kan kanske hända. Skum används ju i dag till att isolera vv beredare och även nån typ av paroc block finns i skum så jag tror det håller länge. Gillar man inte skum så får man skruva och dreva om man tror det blir tätare.

Det är skum som är utsatt för UV och väder o vind som bryts ner och det går relativt fort men skyddar man det så lever det lääänge.

Jag har köpt hylsor och skruv, men bara till sidorna. Tillverkarens bruksanvisning säger inget om att sätta skruv i mitten, men det finns ju hål för det. Det är ett 150cm brett enluftsfönster, dvs det kanske böjer ner lite?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.