NinniKan
Hej!
Jag har ett låshus av äldre modell (innerdörr) som det verkar saknas en fjäder eller flera inuti.
Det är ett litet låshus (kistan är ca 70 x 90 mm och det är bara ca 55 mm mellan center i varje tryckesroddare) det har nog varit öppnat tidigare och jag misstänker att man har tagit ut eventuella fjädrar som varit sönder.

Låshuset är som sagt ganska litet, och det har ett handtag i övre tryckesroddaren (heter det så?) för utsidan av dörren och ett handtag i nedre tryckesroddaren för insidan av toadörren. Handtaget på insidan används även för att låsa dörren och det fungerar i dagsläget. Problemet är handtaget på utsidan av dörren (alltså övre) och fallkolven. Kolven åker inte ut ur låskistan (med mindre man låser dörren från insidan) och övre handtaget är slappt och hänger bara lite snett nedåt.
Känner någon igen detta lås och är det någon som kan beskriva vad för fjäder som saknas och vart den ska sitta? Se bifogat bild.
Jag har hittat några som säljer lite olika fjädrar och hade hoppats att det går att sätta dit en fjäder istället för att börja göra ändringar på själva dörren för att anpassa till nyare låshus.

Tacksam för all hjälp. :)
MVH NinniKan

IMG_0285.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Lixolin
  • Laddar…
Finns många olika så bäst om du har en liknande låskista på annan dörr och kan öppna och titta i den. Annars kan säkert en låssmed hjälpa dig.

Här är en bild på en annan låskista, men ger kanske lite hjälp:
bytahandtag_nygrafik.jpg
Skapa konto

NinniKan
Hej thomas33!
Tack för att du tog dig tiden att svara. :)
Jag såg bilden du visar i en annan tråd, den er ju inte helt olik men inte så lik att jag kan lista ut vad för fjäder som saknas i min låskista. Jag hoppades att det skulle vara en liknande fjäder som nr två i din bild, men jag känner mig i så fall inte säker på hur den ska fästas. Den borde på något sätt gå ned till kolven, som på din bild. Men jag ser inga självklara ställen att fästa den.
Sen så känns inte det som att det slappa handtaget påverkas av en sådan fjäder, eller tror du det?

Finns det någon låssmed eller andra här som känner sig manad att knäcka denna nöt?

Tacksam för alla svar
NinniKan

Den övre roddaren ska kanske sitta så här istället. Fjädern kan vara en spiralfjäder (röd markering) eller en bladfjäder (grön markering)

wc-laskista.jpg
Skapa konto

Redigerat:
NinniKan
Hej fahlis!
Tack för ditt råd :) när jag ändrade den övre roddaren enligt din beskrivning så känns det som att handtaget kommer fungera bättre. Tror du det finns en bladfjäder enligt din gröna markering som även går ned vid fallkolven (eller fallen, heter det så?) för att pressa ut den ur kistan? Det verkar finnas et smalt spår i denna.

MVH
NinniKan

Ja, det kan mycket väl ha varit en fjäder att pressa tillbaka fallet och en annan för att lyfta upp handtaget.
Den där lilla runda tappen till höger på fallet kanske är ett mothåll för en fjäder.

Skulle nog kunna passa om måtten är de rätta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.