Hej!

Vi bor i ett hus ifrån -72 med källare. Garaget är byggt intill huset, så man kan gå in i huset ifrån garaget till källaren.

Här sitter det nu en innerdörr, med måtten 191x82x4.

I och med att det är en innerdörr så är det samma typ av lås som i alla andra innerdörrar i huset, ett sånt gammalt hederligt nyckelhål som man kan se igenom. Nyckeln sitter alltid i på insidan av dörren, så man kan inte komma in i huset ifrån garaget om dörren är låst. Det är detta jag vill ändra på.

Är det möjligt att sätta in ett vanligt "ytterdörrslås" i en innerdörr eller måste jag byta hela dörren till en ytterdörr?

Det är möjligt det är vettigt att byta hela dörren på grund av andra aspekter, så som säkerhet och brandrisk, påtala gärna detta i så fall! Dock är måttet lite avigt, jag har inte funnit några dörrar med detta mått hos diverse dörrförsäljare.

Tack för eventuella svar!

Med vänliga hälsningar,
Snooby.

det finns även dörrhandtag med kodlås på.....no key reqired....

Mät dörrhålet istället för dörren! Alltså hur stort hålet är. Hurdan vägg har du? Skruva ur låset och ta med det till en låsfirma så kanske de kan matcha dig till ett nytt lås? (Så hade jag gjort)

Btw så heter det required. ;)

Det finns flera fungerande lösningar.
Om du ska behålla dörren så är det enklaste att köpa ett mellandörrslås avsett för låscylinder då kan du ha ett vred inifrån och nyckel från utsidan.
Det går även att fälla in ett "riktigt" lås t.ex assa 565 med slutbleck som oftast är lite bättre än mellandörrslås men det är svårare och kräver en del arbete.
Att byta dörren kan vara bra beroende på om du har försäkringskrav på låsningen eller brandkrav beroende på vad som förvaras på båda sidor om dörren.

Personligen hade jag struntat i eventuella krav mm och installerat en riktig dörr som klarar av brand, inbrott och isolerar för både ljud och värme bättre för min egen trygghet, men allt är beroende av vilken budget som finns att tillgå för att utföra en fungerande lösning.

Redigerat:
Tack för alla svar!

Jag ska mäta dörrhålet istället, my bad! Det är betong/murbruk runt dörren, så att modifiera storleken är inte det lättaste. I tillägg så kan inte dörren vara för bred, då den kommer slå i trappan i garaget när man öppnar dörren.

Jag sprang på en dörr på Hornbach igår, som mätte 190x80. Den hade dessutom fönster, vilket är trevligt då den kan hjälpa till att släppa in ljus i en mörk källare. Det var omålad panel på dörren, så den kan man då måla i valfri färg. Tror de skulle ha 1300 för den.

Klart jag skulle vilja ha en ny dörr, som känns lite mer modern och rejäl. Pengafråga är det naturligtvis då det är ett utrymme endast jag går i så den behöver ju inte vara så fancy. Bara den fungerar. Jag skall ta kontakt med försäkringsbolaget och höra vad de säger.

Tack igen!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.