K
Halloj,

Har ett gammalt hederligt "pivotfönster" från glada 50-talet som sett sina bästa dagar! Bågen har slagit sig så fönstret går inte att stänga helt och håller heller inte tätt. Glipan upptill samt nedtill är jämna och fina, men på höger/vänster sida så är dom snea.. Bågen är kruttorr och att rikta den är nästan uteslutet..

Jag har kikat på nätet efter "prisvärda" fönster i trä, fast fönster går bra då jag har balkongdörr precis bredvid! Problemet är att alla fönster är modulmått -2cm per längd, medan mitt originalfönster som är 18x13 faktiskt är 1800x1300 i karmyttermått.

I en träkåk är det ju lätt att justera upp med nya foder och smygar men nu har jag ett putsat lättbetonghus där fönsteröppningen är 1790x1290 (ungefär) på båda in och utsida och jag vill inte sjabbla med att plåta in fönstret, inte heller putsa om runt fönstret och dessutom inte köra 1 cm byggfog runt fönstret!

Jag behöver få tag i ett fast fönster med karmyttermått 1800x1300 utan att det kostar 10.000kr som det gör från Traryd och jag misstänker att SP och Elit inte är särskillt billigare heller =/

Skånska byggvaror har jag inte fått klarhet i om dom kan måttanpassa eller inte? Får ringa på tisdag, men om någon har svaret får som gärna kommentera.. I övrigt är jag intresserad av andra prisvärda leverantörer av träfönster som måttanpassar.

Kronfönster.

Ekstrands fick vi rätt bra pris på...

K
Tack för svaren!
Skall kontakta båda på tisdag!

Men Er erfarenhet av kronfönster/Ekstrands är att dom är billigare än Traryd/SP/Elit? Eller vad fick Er att välja dom?

Kan jag hamna mellan skånska byggvaror samt Traryd i pris, dvs i runga slängar 6500-7000 för ett vitmålat fast träfönster i 18x13 så är jag nöjd! Är det önsketänkande?

Jag valde Kronfönster för det var så lätt att beställa exakt dom mått jag behövde och fick priset direkt på sidan.

K
Kronfönster vart lite syrare än SP för min del..
Sparfönster var ju orimligt lågt prissatta, frågan är om man vågar.. Får söka lite omdömen!

S
KjellTimell skrev:
Halloj,

Har ett gammalt hederligt "pivotfönster" från glada 50-talet som sett sina bästa dagar! Bågen har slagit sig så fönstret går inte att stänga helt och håller heller inte tätt. Glipan upptill samt nedtill är jämna och fina, men på höger/vänster sida så är dom snea.. Bågen är kruttorr och att rikta den är nästan uteslutet..

Jag har kikat på nätet efter "prisvärda" fönster i trä, fast fönster går bra då jag har balkongdörr precis bredvid! Problemet är att alla fönster är modulmått -2cm per längd, medan mitt originalfönster som är 18x13 faktiskt är 1800x1300 i karmyttermått.

I en träkåk är det ju lätt att justera upp med nya foder och smygar men nu har jag ett putsat lättbetonghus där fönsteröppningen är 1790x1290 (ungefär) på båda in och utsida och jag vill inte sjabbla med att plåta in fönstret, inte heller putsa om runt fönstret och dessutom inte köra 1 cm byggfog runt fönstret!

Jag behöver få tag i ett fast fönster med karmyttermått 1800x1300 utan att det kostar 10.000kr som det gör från Traryd och jag misstänker att SP och Elit inte är särskillt billigare heller =/

Skånska byggvaror har jag inte fått klarhet i om dom kan måttanpassa eller inte? Får ringa på tisdag, men om någon har svaret får som gärna kommentera.. I övrigt är jag intresserad av andra prisvärda leverantörer av träfönster som måttanpassar.
skriv gärna hur ni tagit måtten när ni beställer.

K
SBH skrev:
skriv gärna hur ni tagit måtten när ni beställer.
Hur hjälper det när dom angivit att modulmått är minus 2cm per längd?

S
KjellTimell skrev:
Hur hjälper det när dom angivit att modulmått är minus 2cm per längd?
lätt att missförstå men beställer modulmåtten istället för ge dom mått så funkar det ju.
man kan ju alltid beställa efter dom måtten du vill ha.
som yrkes man skulle jag visa hur det skulle se ut med måttbeställda och lager vara.
är ju dom sagt dyrare med mått beställda

KjellTimell skrev:
Kronfönster vart lite syrare än SP för min del..
Sparfönster var ju orimligt lågt prissatta, frågan är om man vågar.. Får söka lite omdömen!
Menar du att SP var billigare på specialmått än Kronfönster? Vad har du fått för priser?

Hur skall du få i ett fönster som är 1800x1300 i en öppning som är 1790x1290 utan riva putsen o putsa om ? Hur skall du få i något drev?
Jag hade beställt ett modul fönster alt ett fönster som är en aningen mindre än hålmåttet o sen lagt en snyggt dragen fog.

K
Tanken är att montera innifrån, invändiga smygarna är typ paralelltrapetsformade, räcker med att skrapa närmast fönstret för att frilägga.

Hur det är med drevning vet jag inte! Det är murad lättbetongstomme iaf och i konstruktionsritningarna för huset står angivet att muröppning skall vara 2cm större än karmyttermått för dörrar samt altandörrar. Fönstrena har dock ej denna asterix angivna i förteckningen.. Drevade man runt fönster i lättbetongstommar från 50 talet också? Eller putsade man igen glipan och såg glad ut? Mina fönstersmygar är slätspacklade, inga träsmygar.

Hej
Mina inputsade fönster är drevade(iaf det fönster jag tagit loss). Någon form av lindrev såg det ut som. Ska också byta fönster(nån gång, gruvat mig i flera år). Tror att det blir pvc(förmodligen Kronfönster med bleckspår och karmskruv)ngt mindre än bef. och sedan täcka utsides-springan på ngt sätt med plåtprofiler eller fog. På insidan täcklist. /LOB

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.