Hej!
Har ett par fönster som jag ska sätta foder runt. Dock är underlaget inte speciellt jämnt om man jämför med fönstret. Det skiljer på olika ställen. Hur lösen man det bäst?
Bifogar bild så man ser vad problemet är.
Har ett par fönster som jag ska sätta foder runt. Dock är underlaget inte speciellt jämnt om man jämför med fönstret. Det skiljer på olika ställen. Hur lösen man det bäst?
Bifogar bild så man ser vad problemet är.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite svårt att se hur mycket det skiljer. Om det är några mm upp till ca 5mm så brukar det funka om man fasar av gipskanten lite. Sen kan man provmontera fodret för att se om det fungerar. Fodren är lite välvda på baksidan och kan "svälja" en del ojämnheter. Ju bredare foder ni använder desto mer sväljer de.
Jag har använt denna metod i mitt hus från 20-talet där inte en enda vägg är rak.
Om inte fodret kan svälja ojämnheterna snyggt så skulle jag sätta någon form av list.
Jag har använt denna metod i mitt hus från 20-talet där inte en enda vägg är rak.
Om inte fodret kan svälja ojämnheterna snyggt så skulle jag sätta någon form av list.
Som tidigare sagt är det svårt att veta exakt hur ojämt det är. Ifall det inte är för mycket är ett alternativ omålade foder och fylla ut ev skavanker med latex och sen måla in allt. Det kan ju vara en bra ide att grunda innan man spikar upp allt dock.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Om det bara är 6mm så finns vita 6-8mm smyglister att spika dit först sen sätter du vanligt foder.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Klackfoder och hyvla till det så det passar de olika höjderna
Protte
Protte
Klicka här för att svara