Hej!
Ny här på forumet.
Är det någon som har erfarenhet av modifiering av kopplade 2 glasfönster?
Läst att en del byter ut det inre glaset mot energiglas och en variant är att sätta in ett 3:e glas innanför det andra glaset.
Vad är bäst eg.

Mvh Lars

Hej och välkommen. Jag renoverade mina fönster från -40 i år med nya glas, vanligt 3 mm planglas på utsidan och 4 mm energiglas på insidan. Jag tycker att resultatet blev bra, fördelarna är att det blev ett nära på ursprungligt utseende, fast utan "vågigheten" i gammalt glas och till en hyfsad kostnad.
Nackdelen var att det var mycket jobb med slipning, oljning och målning. Ledtiden från att plocka ut fönstret till ett färdigrenoverat tillbaka var ett par veckor så det gällde att hålla flera fönster igång samtidigt för att få något gjort. Och då lämnade jag in fönstren för glasning och reparationer.

Alternativet som jag inte provat är att låta fräsa ur bågarna och sätta in en isolerglaskassett på insidan och ett vanligt planglas på utsidan. Fördelen med det är att det går att lämna bort det jobbet så man slipper slitet själv. Nackdelen har jag inte själv erfarenhet av, men jag tror att du får ett fönster som är lite klumpigare och inte riktigt ser ut som original. Det blir också något dyrare, lite mer än det dubbla hos min glasmästare

• Gilla
Woodburner
  • Laddar…
Q Qvanten skrev:
Alternativet som jag inte provat är att låta fräsa ur bågarna och sätta in en isolerglaskassett på insidan och ett vanligt planglas på utsidan.
Jag måste rätta mig själv, alternativet var om jag minns rätt nu att sätta in en kassett med isolerglas enbart utan något ytterglas. Samtidigt skruvades bågen ihop så den inte var kopplad längre och det sparar en massa arbete mellan bågarna, samtidigt ändras ju karaktären på fönstret ganska mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.