Hej, eftersom inte Skånska byggvaror kan svara på min fråga så lär ju ni kunna det :) Jag har gamla Assalås i mitt hus från 50-talet, två av dem har en sån spärrknapp som man kan ställa upp låset med. Nu vill jag ju köpa fyra cylindrar med samma nyckel, men påverkas något av knappen så att jag måste byta låshusen också? Det är för övrigt dessa jag tänkt köpa: https://www.skanskabyggvaror.se/dorrar/tillbehor_till_ytterdorrar/tillbehor_2/cylinder-26389

Är det något annat jag behöver tänka på? Jag har två olika långa nycklar, men det verkar ju som att jag bara kan lösa det med andra ringar.

uppställningsknappen har ingen betydelse för cylinderbytet , men är låskistorna från 50-talet så är det nog att rekomendera byte av kistorna
att du har olika långa nycklar beror nog på att du har någon äldre 5 stiftcylinder som är lite kortare än moderna som har 7 stift
det justeras med cylinderringen

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Tack tergo, jag vet inte vad det kan bli för fel på låskistorna, de känns ok. Hur vet jag att det är dags att byta dem?

Laga inte något som fungerar.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Laga inte något som fungerar.
Tänkte samma, det är ju oftast bättre "kvalisort" på gamla grejor.

Nancy Biäng Nancy Alke skrev:
Tack tergo, jag vet inte vad det kan bli för fel på låskistorna, de känns ok. Hur vet jag att det är dags att byta dem?
Om den är glapp i kolvföringen eller om den låser sig själv även fast den är uppställd, tryckesroddaren kan även vara sliten och glappa.
Om en tryckesroddarfjäder gått av så trycket hänger så kan fjädern bytas men det kan även vara lönt att då byta till ett modernare låshus där tryckesfjädrarna inte går sönder.
Det är även vanligt att man byter ut befintliga låshuset 560 mot låshus 565 som inte är självlåsande, de flesta vill inte ha självlåsande i ytterdörrar till bostäder då man kan bli utelåst.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Om den är glapp i kolvföringen eller om den låser sig själv även fast den är uppställd, tryckesroddaren kan även vara sliten och glappa.
Om en tryckesroddarfjäder gått av så trycket hänger så kan fjädern bytas men det kan även vara lönt att då byta till ett modernare låshus där tryckesfjädrarna inte går sönder.
Det är även vanligt att man byter ut befintliga låshuset 560 mot låshus 565 som inte är självlåsande, de flesta vill inte ha självlåsande i ytterdörrar till bostäder då man kan bli utelåst.
Ok, jag har inget av ovanstående problem, så jag byter nog kistorna när det behövs, men tack för informationen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.